fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ילדי החינוך המיוחד בזכרון יעקב נוסעים ללא מלווה

רכב ההסעות שנתפס (צילום דוברות המשטרה)
רכב ההסעות שנתפס (צילום דוברות המשטרה)

בחינוך המיוחד תלמידים זכאים להסעות לבתי הספר, ואחד התנאים לכך, הקבוע בחוק, הוא שבנוסף לנהג ההסעה ייסע עם התלמידים גם מלווה, שלקיומו והכשרתו לתפקידו אמורה לדאוג הרשות המקומית. מתלונות שהגיעו למערכת העיתון עולה כי בקווי ההסעות מזכרון יעקב לבתי הספר המיוחדים "עמית" בחדרה ורכסים אין בפועל מלווה זה כחודש. הסיבה:  המלווה שוהה בחופשת מחלה ולא אותר לו מחליף.

"בחודש האחרון יש מלווה בהסעה שלנו פעם בשבוע במקרה הטוב", מתארת אם לילד הלומד בבית הספר עמית, "מדובר בהסעה האוספת תלמידים בדרכה לעמית בבתים פרטיים ובפנימיית רננים. אין לנו טענות למלווה הקבועה שהייתה איתנו מתחילת השנה ועשתה את עבודתה היטב. אבל לא ייתכן שבהיעדרה לא יהיה מחליף. פניתי למועצה בעניין פעמים רבות ודחו אותי בלך-ושוב. זה מתסכל ומייגע, אני מרגישה שלא אקבל מהם תשובה, וההסעות האלה מועדות לתקריות שיוצאות משליטה כשאין מלווה. זה פשוט ביזיון".

אם אחרת שבתה נוסעת בהסעה לעמית אומרת: "בתי מדווחת שיש ימים שבהם המלווה לא מגיעה, ויש ימים שבהם הנהגים לא מצליחים להשתלט על הנעשה בהסעה, וזה מגיע למצבים שבהם הנהגים מרימים את קולם על ילדים והילדים בוכים, וזה גורם לאי שקט אצל בתי. אין לי טענות כלפי הנהגים, שנאלצים תוך כדי נהיגה להתמודד עם סיטואציות שלא הוכשרו להתמודד איתן, ולכן קובע החוק כי יש לצרף מלווה להסעה".

אחד העובדים במערכת מספר: "אנחנו מתריעים זה שנים רבות מול המועצה המקומית על הנושא. בהסעה לעמית יש הרבה מקרים שבהם המלווה לא מגיעה, אין לה מחליף והנהגים נאלצים לנסוע לבד. מעבר לזה, יש קו מפוצל לבית הספר רכסים עם שתי חזרות, והחזרה ב-15:30 בצהריים, בעקבות מצב בריאותו של המלווה הקבוע, מזה כחודש אין מלווה בהסעה. אם משהו יקרה בהסעות האלה, יפנו אצבע מאשימה כלפי הנהג".

עבור ילדים הסובלים מנכויות פיזיות, מלווה הוא לעתים קרובות הכרח כדי להעלותם להסעה ולהורידם ממנה, כדי להגיע למסגרות החינוך. אך גם עבור תלמידים של חינוך מיוחד שאינם סובלים ממגבלות פיזיות, מלווים הם הכרח, בגלל דברים שיכולים לקרות בהסעות. למשל, תקריות אלימות בין תלמידים או של תלמידים כלפי הנהג שיחריפו בהעדר מלווה, ילדים המסרבים לנסוע ומנסים לרדת מההסעה, או תקריות שישבשו באופן פתאומי את יכולת הנהיגה של הנהג ועלולות לגרום לתאונה, לפגיעה בתלמידים או בנהג, או לכל הפחות לעצירת ההסעה ושיבושה.

ממועצת זכרון יעקב נמסר: "מערכת החינוך בזכרון יעקב פועלת על פי חוק בכל הקשור למערך החינוך המיוחד בכלל וההיסעים והמלווים בפרט. בכל מערכת אשר מעסיקה עובדים, ישנם אילוצים כאלו ואחרים הנובעים מסיבות אישיות. בתקופה האחרונה היו מקרים נקודתיים בהם היה חוסר בכוח אדם וכתוצאה מכך יש חוסר במלווים בהיסעים. בהקשר לבית הספר "עמית", אנו בקשר תמידי עם הנהלת ביה"ס וההורים והקו פועל כיום עם ליווי באופן סדיר. בנוגע לביה"ס "חכמת ישראל" ברכסים, בעקבות שינוי שעות הסיום של התלמיד והיעדרותו הלא צפויה (ומבלי להתייחס לפרטים בשל צנעת הפרט) של המלווה אנו בתהליכים מתקדמים למציאת מלווה מחליף. אנו מאמינים כי עד סוף השבוע הנוכחי יוסדר העניין".

ממשרד החינוך נמסר: "הנושא נמצא באחריות הבלעדית של הרשות המקומית האמונה על העסקת המלווים. משרדנו מתקצב מלווים בהסעות בהתאם לקריטריונים ברורים, וכך גם במקרה הנ"ל. עם זאת, ננחה את הרשות המקומית כי עליה להסדיר לאלתר את נושא הליווי בהסעה. אנו סומכים ובוטחים ברשות המקומית על הסדרת הנושא".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות