fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

יוצאים למלחמה על הבית

חקלאי האזור טוענים כי המדינה מתכננת להפקיע אדמות מהיישובים החקלאיים של עמק זבולון לצורך בנייה רוויה. לשר החקלאות שהגיע השבוע לכפר ביאליק חיכתה קבלת פנים לא חמה במיוחד
השר נוטע עץ, החקלאים מפגינים. השבוע בכפר ביאליק (צילום: דורון גולן)
השר נוטע עץ, החקלאים מפגינים. השבוע בכפר ביאליק (צילום: דורון גולן)

חבר ועד כפר ביאליק גילה, לתדהמתו, תוכנית של המדינה, באמצעות רשות מקרקעי ישראל, להפקעת שטחי החקלאות של הכפר לטובת בנייה רוויה בצפון הקריות וממזרח להן, וגם שטחים של הקיבוצים אושה, מכבי ורמת יוחנן ייכללו באותה התוכנית. משמעות הדבר היא חיסול החקלאות באזור.

ביום שלישי השבוע, אחר הצהריים, הגיע שר החקלאות אורי אריאל לנטוע עץ במועצה האזורית זבולון לקראת ט"ו בשבט. את פניו קיבלו עשרות מתושבי כפר ביאליק עם כלים כבדים ושלטים במחאה על התוכנית. המפגינים נכנסו עם השלטים גם לאולם המליאה של המועצה. השר אוריאל הופתע מקבלת הפנים, מאחר שהוא לא ידע על התוכנית.

השר נוטע עץ, החקלאים מפגינים. השבוע בכפר ביאליק (צילום: דורון גולן)
השר נוטע עץ, החקלאים מפגינים. השבוע בכפר ביאליק (צילום: דורון גולן)

מי שהצטרף למאבק, הוא פרופ' ארנון סופר, המגדיר את מהלכי ההפקעה כנזק בלתי הפיך לשאריות החקלאות במדינה וכפגיעה אנושה בתוכניות הלאומיות לפיזור אוכלוסייה ולחיזוק הגליל והעמק ויישובי לב הגליל.

המהלך המסתמן הוא למעשה הכנסתה בדלת האחורית של תוכנית "מלכת הקריות" (ראו בהמשך), שנפסלה כבר פעמיים, מאותם נימוקים של חקלאי כפר ביאליק ושל פרופ' ארנון סופר.

המאבק הנוכחי החל נגד הפקעת 370 דונמים בצפון כפר ביאליק לטובת הרחבת שכונת גבעת הכלניות בקרית ביאליק. בשעה שהמאבק רק התגבש, הגיעה ידיעה אמינה על כוונת המינהל לסמן 990 דונמים נוספים באותו אזור לצורך הפקעה והסבה לבנייה ובנייה רוויה. בסך הכל, יחד עם 500 דונמים שנלקחו מכפר ביאליק לאחרונה, יוצא כי מהכפר יילקחו בסך הכל 1820 דונמים חקלאיים. במקביל, מסתמנות הפקעות נוספות, דבר שעומד לנשל את הכפר מכל אדמותיו, לקחת מעשרות משפחות את מקור פרנסתן ולהפוך את הכפר לשכונת בתים עירונית נטולת קרקע.

את המאבק מנהלים תושבים מודאגים מכפר ביאליק, המועצה האזורית זבולון בראשות דב ישורון, חקלאים וותיקים וחקלאים צעירים שחולמים לשמר את החקלאות במשפחתם. לטענת החקלאים, בנייה רוויה באזור, שבו כבר גרים כמה מאות אלפי תושבים, מנוגדת להצהרת שר השיכון יואב גלנט, שאמר לפני כשבועיים שחייבים לבנות איפה שצריך ולא איפה שאפשר.

לטענתם, התוכנית המסתמנת עומדת גם בניגוד מוחלט להצהרת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפיה חייבים להפסיק לבנות בגזרת גדרה~חדרה ולהקפיד על פיזור הבנייה והאוכלוסייה לגליל ולנגב.

תזכורת: מלכת הקריות
הערים כרמיאל, עפולה, מעלות, מגדל העמק ונוספות היו מהגורמים המובילים במאבק לביטול תוכנית "מלכת הקריות" לפני כ- 15 שנה. המאבק, שניהל אלוף במיל' יצחק בריק, צלח בשנת 2001 והתכנית נגנזה מתוך הבנת הסכנות שבה.

בבסיס המאבק נגד "מלכת הקריות" עמדה הטענה לפיה בניית 36 אלף יחידות דיור בקריות תפגע אנושות ביכולת ההתפתחות של הערים באזור מרכז הגליל.

כעת מסתמן, כי ברוח החופזה לייצר פתרונות דיור מהירים וריצת האמוק להורדת מחירי הדיור, מעוניינת רשות מקרקעי ישראל להחזיר את "מלכת הקריות" בדלת האחורית באמצעות השתלטות על קרקעות.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות