fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חיים וניר שברו את הכוס: אנחנו ישראל החדשה

הם הכירו בצבא ומאז חולקים חיים זטלאוי וניר וסרמן 11 שנים של זוגיות, חתונה אזרחית בברלין ולפני חודש שברו את הכוס בטקס נישואין משולב מוטיבים יהודיים בנמל תל אביב. בשבוע הגאווה, מדברים השניים על מערכת יחסים ארוכה, על הרצון המשותף בילדים ועל חתונה שבנוסף לשמחה משפחתית יש בה גם אמירה חברתית.
חיים וניר והכלב שון. צילום רון קובי
חיים וניר והכלב שון. צילום רון קובי

הם הכירו בצבא ומאז חולקים חיים זטלאוי וניר וסרמן 11 שנים של זוגיות, חתונה אזרחית בברלין ולפני חודש שברו את הכוס בטקס נישואין משולב מוטיבים יהודים בנמל תל אביב. בשבוע הגאווה, מדברים השניים על מערכת יחסים ארוכה, על הרצון המשותף בילדים ועל חתונה שבנוסף לשמחה משפחתית יש בה גם אמירה חברתית.

שברו כוס. חיים וניר צילום רון קובי
שברו כוס. חיים וניר צילום רון קובי

לפני חודש ימים נישאו חיים זטלאוי וניר וסרמן ב"ארקה" נמל תל אביב, בהשתתפות 260 איש. כל אחד מהם שבר כוס לאחר זוגיות בת 11 שנים, וחתונה בנישואים אזרחיים בברלין, שהתקיימה חצי שנה קודם לכן.

"בנינו וכתבנו את הטקס מתחילתו ועד הפרט האחרון. חבר שלנו 'קידש' אותנו עם מוטיבים יהודים. הייתה ברכה על היין, שבירת כוסות והחלפת טבעות. האימהות שלנו ברכו, כמו גם חבר משותף ובת דודה של ניר ושנינו נשאנו דברים. טקס החתונה שלנו הוא אמירה, והוא היה מאוד משמעותי, ארוך ולא נותרה עין יבשה בקהל. היה לנו חשוב לתאר את מה שעברנו יחד במהלך 11 השנים של הזוגיות והחיים המשותפים, עברנו תהליך מורכב הן בקרב המשפחה והן בחברה". אומר חיים.

וסרמן, בן 32, בעל תואר ראשון בפיסיקה, עוסק במחקר באוניברסיטה בתחום התאים הסולריים במסגרת תואר שני בהנדסת מכונות.

זטלאוי, בן 32, מוכר בנתניה כפעיל בסניף הליכוד, בעל תואר ראשון בכלכלה ומדעי המדינה. הוא הבעלים והמנכ"ל של חברת STUDENT – אחת החברות המובילות בתחום ההכנה לבחינה הפסיכומטרית.

חיים וניר צילום רון קובי
חיים וניר צילום רון קובי

הם הכירו בצבא בחיל חינוך בתל השומר, אך רק אחרי הצבא כשנפגשו במסיבה הוצת הרומן ביניהם. בשנים הראשונות של הקשר, כל אחד גר בבית הוריו, והם היו מבלים יחד כל סוף שבוע אחד אצל השני, לסירוגין. רק לאחר כשש וחצי שנים, לאחר ששניהם סיימו את לימודי התואר, עברו לגור ביחד.

ניר: "המשפחה שלי די הופתעה כשיצאתי מהארון. לקח להם זמן להבין ולהכיל את המצב בו יש לי בן זוג. אני מאמין שכבן הבכור זה העצים את זה, היו להם ציפיות ומחשבות שהתבדו, אבל עם הזמן הם הבינו שזה מי שאני ושזה מה שטוב לי וקיבלו אותי כמו שאני וכמובן גם את חיים".

אצל חיים, היציאה מהארון הייתה קצת יותר מורכבת והדרגתית: "אני סיפרתי לאימא ולאחיות שלי עוד במהלך הצבא. לאבא לא סיפרתי באופן רשמי, בעיקר כי לא ידענו איך הוא יגיב, כך גם למשפחה המורחבת. לא ראיתי סיבה לצאת בהצהרות בפני כל העולם. רק לפני שנה וחצי סיפרתי לאבא שלי שאנחנו עומדים להינשא, ממש לפני הנסיעה לטיול שלנו בלונדון, לחגיגות 10 שנות זוגיות, נסיעה בה ידעתי שאני עומד להציע לניר נישואים".

איך מסתירים מאבא עשר שנים של זוגיות?

חיים: "אבא הכיר את ניר כל השנים, אנחנו בילינו ביחד הרבה מאוד וכל סוף שבוע היינו יחד. הוא ראה משהו אך העדיף לא לחטט בזה, ולא לחשוב על זה, ואני העדפתי לא להיכנס לשיחה הזאת ולמשמעויות של הדברים. לפני הנסיעה ללונדון, והצעת הנישואים, סיפרתי לאבא שאני הומו וניר בן זוגי, ואני מתכוון להינשא לו".

ואיך אבא הגיב ?

"מן הסתם זה לא משהו פשוט, הוא כן ידע במקום מסוים והרגיש, היה קשה לא להבין, אבל זה משהו אחר שפתאום באים ומציגים לך את הדברים באופן מוחשי מול הפנים. אנחנו משפחה מסורתית, חלקה דתית, טריפוליטאים משני הצדדים, ובמשפחות כאלה זוגיות חד מינית זה לא משהו שמדברים עליו. ברור שהיו חששות ושאלות, מה יגידו במשפחה, וגם כל הנושא הדתי. הסברתי לו שככה אלוהים רצה וברא אותי, ואני יודע שהוא רוצה שאהיה מאושר"

חתונה בברלין חיים וניר. צילום עצמי
חתונה בברלין חיים וניר. צילום עצמי

"ככה אלוהים רצה אותי"

לחתונה בברלין הצטרפו אל חיים אימו ושתי אחיותיו ולניר הצטרפה כל המשפחה כולל הסבתא והדודות שלו. לחתונה בארץ, אבא של חיים כבר הגיע, כמו גם רבים מבני המשפחה המורחבת, חלקם גם דתיים: "אני לא רואה התנגשות עם הדת, אני גם מסורתי ושומר כשרות, התחנכתי בגן דתי, ואנחנו מכבדים את כולם. בחתונה שלנו היו אנשים מכל הסוגים והמינים, גם חילוניים וגם דתיים וכולם. ככה זה צריך להיות. היום זה הרבה יותר מקובל ממה שהיה בעבר. נכון, היו קרובי משפחה שלא הגיעו, אבל זה לגמרי עניין שלהם, חבל לי בשבילם, זה הפסד שלהם, אני מאמין שיבוא יום שהם יתעוררו, ויגיעו לדרגת הקבלה וההבנה של מה שנכון. מהצד השני היו גם הפתעות, אנשים שחששנו שלא יקבלו אותנו ואיך יגיבו, ודווקא כן הגיעו, התרגשו ושמחו אתנו".

משהו קרה בחברה במהלך העשור האחרון. אתם חשים בזה?

ניר: "אני חושב שבמהלך 11 השנים שאנחנו יחד, החברה עברה שינוי של קבלת האחר, בעיקר המשפחה האחרת. בין השאר בעקבות מחאת האימוץ, יותר ויותר אנשים מבינים שמשפחה חד מינית היא חלק מהחברה ויש לה זכויות, ויש לזה תמיכה רחבה של הציבור הישראלי. אנחנו ישראל החדשה".

למחרת החתונה יצא אביו של חיים לשוק בנתניה, ושם חיכתה לו הפתעה:

אחיין שלו פגש אותו, יצא אליו בחיבוק ואמר שזאת הייתה הפעם הראשונה שהיה נוכח בחתונה כזאת, והוא מאוד התרגש ואמר שיפה לראות שיש משפחות מסוג אחר וצריך ללמוד מזה.

לא פוליטיים

ניר: "חשוב לציין שהחתונה שלנו הייתה קודם כל חיים ואני והקשר בינינו. לא באנו לעשות חתונה פוליטית או מתריסה או שום דבר כזה, באנו להראות את האהבה שלנו, לחגוג את הקשר העמוק בינינו, ולצעוד יחד צעד אחד קדימה. ואם באמצעות החתונה אנחנו תורמים משהו למען הקהילה ומקדמים אג'נדה, זה בונוס וכבוד עבורנו".

חיים: "אנחנו, ועוד הרבה זוגות אחרים, חברים שלנו, נמצאים פה, בשביל להראות ולהציג משהו אחר, מציאות אחרת שיכולה להתקיים. חיים טובים, רגילים לגמרי, חיים מאושרים ואוהבים, וכיפיים, עם המון יתרונות. להורים שמגלים על הילדים שלהם, אנחנו מציעים לחבק אותם, להבין שהם לא בחרו בזה, אלא נולדו ככה, ויכולים להיות להם חיים מדהימים ואתם תהיו מאושרים וגאים בהם. זה לא קל, שאתה שונה, או שהילד שלך שונה. אבל העולם היום הוא אחר והוא מקבל ונותן כל כך הרבה הזדמנויות לכולם ולא משנה מה הנטייה המינית שלהם. זה פחות מעניין עם מי אתה הולך לישון בלילה, אלא מי עושה אותך מאושר".

חיים וניר והכלב שון. צילום רון קובי
חיים וניר והכלב שון. צילום רון קובי

מה השלב הבא? 

"אחרי 11 שנים של זוגיות אוהבת אנחנו בשלים נפשית ופיזית להביא ילדים. זה השלב הבא. יהיו לנו ילדים, אנחנו יודעים שאנחנו רוצים. ילדים שיהיו להם חיים מושלמים במשפחה אוהבת. הדרך להבאתם לעולם היא לא פשוטה, בניגוד לזוגות סטרייטים, שיכולים להחליט שהם רוצים ילד ופשוט עושים. נכון לעכשיו, אנחנו לא רואים אופציה אחרת להורות, פרט לפונדקאות, וזה עניין מאוד יקר, עלויות שמגיעות ליותר מחצי מיליון שקלים. כלכלית זה מאוד לא פשוט, וזה למעשה יהיה בעדיפות של 'ילד או בית'. הבחירה שלנו היא ברורה והיא ילדים".

מדוע  לא הורות משותפת?

"אנחנו לא רואים אופציה של הורות משותפת כאופציה שהיא ריאלית לזוג. למרות שזאת דרך נפלאה להרבה מאוד אנשים, אנחנו חושבים שכל האפשרויות צריכות להיות נגישות לכל סוג של משפחה וכל אחד יחליט לעצמו מה נכון לו. אנחנו זוג, יש לנו את האמונות שלנו, הדרך שאנחנו מאמינים שהיא נכונה לגדל ילדים, ויש את המשפחות שלנו, שכבר ממש מחכות ויהיו חלק פעיל ויעזרו בכל מה שנצטרך. אנחנו לא רוצים חצי ילד, לא שזה רע, יש לזה הרבה יתרונות. אבל אנחנו רוצים להיות הורים במשרה מלאה, ולהשכיב את הילדים לישון כל לילה אצלנו בבית, ושיהיו איתנו בכל החגים. אנחנו רוצים לתת לילדים שלנו את כל הטוב שאנחנו יכולים לתת, מתוך ההבנות שלנו, מתוך הקשר בינינו. אין סיבה שנוותר על זה או נתפשר, רק בגלל שאנחנו זוג גברים, כי זה יותר זול כלכלית, או כי מישהו חושב שילד חייב אימא. שני אבות זה מצוין ויהיו לילדים מספיק דמויות נשיות מסביב. הילדים יהיו סופר מאושרים ומטופלים ולא יהיה חסר להם כלום, לא ברמה הנפשית ובטח שלא מהבחינה הפיזית".

בינתיים, הם מגדלים ביחד את שון, הכלב שלהם כמו כל זוג צעיר, ובכל סוף שבוע מבלים אצל ההורים. "אנחנו מקווים שמדינת ישראל תכיר בבני זוג חד מיניים ותיתן להם את אותן זכויות כמו שניתנות לזוגות הטרוסקסואלים".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות