fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

התעוררות

אין זה סוד, שבשנים האחרונות חלה התעוררות רוחנית. רבים מתושבי ישראל מוצאים את עצמם מתחזקים או מתקרבים אל הדת, מי יותר ומי פחות. יותר ויותר נשים עושות ערבי הפרשות חלה, יותר ויותר גברים מניחים תפילין ומבקרים תדיר בבית הכנסת, וכולם, בסטטוס קוו מדהים שנרקם אט-אט, מוצאים את עצמם משתתפים באמירת סליחות בעשרת ימי תשובה. זה כבר הפך לטרנד ממש. יש העושים זאת בכותל, בקבר רבי שמעון בר יוחאי או בבית הכנסת השכונתי.

ביום שלישי השבוע עלה הרב של בית חב"ד בקרית חיים, לוי אוירכמן על מיניבוס, עם עוד 10 קרייתים, בדרך אל קברי אבות במערת המכפלה בחברון לומר שם סליחות.

יום קודם לכן אני פוגשת אותו בבית חב"ד בקרית חיים. עד לא מזמן הם שכנו החב"דניקים במקום גדול יותר, אך אילוצים שונים גרמו להם לעבור לכאן. גם בית הכנסת שלהם נסגר והם הצטרפו למתפללי בית הכנסת האשכנזי הגדול ברחוב הראשונים.

הרב אוירכמן: "המנהג היהודי אומר ש-40 הימים שמסתיימים ביום כיפור אלה הם הימים, בהם משה רבנו הלך לבקש סליחה מאלוקים על חטא העגל של עם ישראל. ביום כיפור, אלוהים נענה לבקשתו וסלח. מאז, הימים האלה מוכשרים לימי סליחה. יש כל מיני מנהגים בסליחות. יש כאלה שמתחילים אותן בא' בתשרי, יש כאלה שמתחילים שבוע לפני ראש השנה, אבל הרעיון הוא שכולם מבקשים סליחה מהקדוש ברוך הוא לפני יום כיפור. בשביל לבקש סליחה מחבר לא צריך להתפלל, פשוט צריך לבקש סליחה.

"רבים מנצלים את הימים האלה, כדי לעלות לקברי צדיקים, כי שם יש יותר כוח לתפילות. השנה החלטנו לחבור לבית חב"ד מקרית ים ולנסוע להתפלל בקברי אבותינו, אברהם, יצחק ויעקב ואימהותינו שרה, רבקה, לאה ורחל. הרבה חילוניים מצטרפים לנסיעה הזו, כי חב"ד פועלת עם הציבור הכללי וכל יהודי שרוצה מוזמן להצטרף".

עכשיו התעוררתם?

אני תוהה בקול אם הוא לא חושש מהמצב הביטחוני, והרב אוירכמן לא מניד עפעף כשהוא עונה לי: "דווקא בשנים האחרונות המצב הביטחוני בחברון הרבה יותר טוב, ממש עכשיו דיברתי עם שליח חב"ד שם, שאמר שסטטיסטית, יותר מסוכן לנסוע לירושלים מאשר לחברון, במיוחד בימים האלה כשהמקום מאובטח עוד יותר. מגיעים מאות אלפים לחברון במהלך החודש הזה. באופן אישי, זה חלום שלי לנסוע לחברון, לא הייתי שם כבר כמעט 20 שנה ואני מתרגש להגשים אותו".

הרב אוירכמן מסביר שקבר יצחק נמצא זה שנים בשטח השייך לפלסטינים, ורק בעשרת ימי התשובה, פותחים אותו ליהודים. מאחר שקבר יצחק ממוקם במרכז וממנו עוברים לשאר הקברים, ביום שבו הכניסה ליהודים מותרת, הם יכולים לעבור בין כל קברי האבות, בלי יוצא מן הכלל.

אני שואלת את הרב אם המנהג להשתטח על קברי צדיקים הוא משהו שמוזכר בתורה. "אנחנו לא מתפללים לצדיק אלא לקדוש ברוך הוא", הוא עונה, "יש כוח לצדיק בחייו ורבי שמעון בר יוחאי אמר בספר הזוהר, שיש לו כוח גם אחרי חייו לעזור לנו להמשיך את השפע מהקדוש ברוך הוא. מוסבר בספרים שהשפע שאלוקים נותן הוא כללי, לא מוגדר לפרנסה בריאות או זוגיות, אבל כשבאים לצדיק ומבקשים ברכה ספציפית, יש לו כוח למשוך את הברכה לכיוונים הנכונים.

"יש כאלה שאומרים לאלה שמתקרבים לדת בחגים 'איפה הייתם כל השנה, עכשיו התעוררתם?'. הם בגישה שהמתקרבים עוטים על עצמם תחפושת בחגים. אני בגישה שלי חושב שהתחפושת היא כל השנה ובחגים זה הפרצוף האמיתי של עם ישראל. זו הסיבה שרואים את כולם מגיעים לסליחות, זה אחד החודשים העמוסים אצלי מבחינת עבודה, טלפונים מהאוכלוסייה, אנשים רוצים לבדוק מזוזות, נזכרים שלא עשו חנוכת בית, עושים את כל מה שדחו כל השנה. זה הזמן שהלב מתעורר, יש התעוררות פנימית, ורוצים להיות נקיים יותר לקראת יום הכיפורים".

הכל עניין של גישה

הרב אוירכמן מאוד פעיל בקהילת חב"ד, ואולי זו גדולתה. לריאיון הוא מגיע מפעילות שופרים לתלמידי כיתות ו' בבית הספר ארלוזורוב בקרית חיים. הוא מספר שהגננות מצלצלות אליו שיבוא לתקוע בשופר לילדי הגן. "יש התעוררות באוכלוסייה בשנים האחרונות. אני רואה את זה בשבתות לפי מספר המתפללים שמגיעים לבית הכנסת. הגעתי לקרית חיים בדיוק לפני 10 שנים, ובראש השנה הראשון שעשינו בבית חב"ד, לא היה לנו אפילו מניין. אני זוכר שירדתי למטה לקרוא לאנשים, ויהודי זקן אמר לי: 'לכם בכלל אסור להיות פה, כי כשבנו את הקריה אסור היה לכם להיות כאן'. היום אני כמעט שלא מקבל כאלה תגובות. להיפך, יש הרבה תגובות חיוביות לפעילויות".

גולת הכותרת של הפעילות של הרב אוירכמן היא ללא ספק יום הכיפורים. לפני מספר שנים הוא שכר את המבנה, שבו שוכן היום קפה ביגה, כדי לאכלס את המתפללים ביום הכיפורים, ומהר מאוד הבין שהוא צריך אולם גדול יותר. בשנה שעברה הגיעו 800 איש לבית נגלר והשנה צפויים להגיע אף יותר יותר. "הקשר שנוצר במהלך השנה עם האנשים הפך אותם לנגישים יותר לדת. גם השנה יגיעו 800 איש לבית נגלר ביום הכיפורים ובשמחת תורה מגיעים 1000. בכל קרית חיים המזרחית יש ארבעה בתי כנסת שמכילים בין 200 ל–250 מקומות. יש 15 אלף תושבים בקרית חיים, ולכן פתחנו בבית נגלר. יש ליום כיפור ביקוש מאוד גבוה ואנחנו חושבים על מקום גדול יותר. בפעם הראשונה שעשיתי את יום כיפור בבית נגלר, רציתי לקחת את האולם הקטן, אבל המנהל דני צייזלר התווכח איתי, ובסוף באמת הגיעו 500 איש והתרגשתי מאוד. כל שנה זה גדל והעוצמה שיש בשירה ובתפילות של מאות אנשים היא מדהימה. אנחנו מחכים לזה כל השנה וזה מאוד מרגש".

הרב אוירכמן מתייחס להתקרבות אל הדת ואומר שאפשר לראות את זה בכל מקום. "כמו שאנשים מריחים את האוכל של השבת, ככה אנשים מריחים את הקדושה. יש כאלה שמחברים את זה לגאולה הקרובה. אני חושב שההתחזקות תתגבר עוד, כי הווקום של הרבה שנים, כשלא היה כלום, יצר את המשיכה. אנשים התחילו לשאול שאלות, ודווקא אנשים שלא גדלו בבית עם מסורת, קידוש וחגים. הם התחילו לשאול את עצמם מה הם עושים בארץ ישראל ומי נגד מי, מתחילים לחקור ולבדוק. פעם אנשים היו חוזרים בתשובה אם הייתה להם איזושהי צרה או מישהו היה נפטר, זה היה משנה להם את קו המחשבה. היום, יותר ויותר רואים שהכל בסדר במשפחה, אבל עדיין אנשים צמאים לתשובות. ההסבר הוא, שלכל יהודי יש נשמה אלוקית שכל הזמן עולה למעלה. כמו שהגוף שלנו יוצא מאיזון, כשהוא לא מקבל את המזון שלו, ככה הנפש, כשהיא לא מקבלת את המזון שלה, את התורה והמצוות, היא מחפשת לחזור למקור. הנפש שלהם צמאה לרוחניות ולקדושה".

ויש גם כפייה דתית מכל כיוון ואי אפשר להכחיש את זה. על כך אומר הרב אוריכמן: "לחב"ד יש גישה שונה. כל ההפחדות של הרבנים, זה כמו שתגידי לילד שאם לא יעשה משהו, יקבל עונש, אבל את יכולה להגיד לו: 'תעשה טוב, יהיה לך טוב', 'תלמד ותצליח' וזה עניין של גישה. אנחנו לא מדברים על מי שלא עושה מצוות, אנחנו יודעים מה הם הדברים הטובים עליהם מקבלים שכר ומה שלא כתוב, אנחנו לא עושים. אנחנו גם לא מדברים מה יהיה אחרי המוות, מדברים על היום, על עשית מצווה, על כך יהיה לך יותר טוב עכשיו בחיים, לא כתוב בשום מקום שצריך לעשות מצוות בשביל העולם הבא".

קולות של מואזין

אנחנו נפרדים לשלום וקובעים לדבר בטלפון למחרת, יום שלישי, כשהוא יגיע עם הקבוצה למערת המכפלה. "הגענו לחברון בסביבות ארבע", מעדכן אותי הרב אוירכמן, "יש פה המון אבטחה, תחנת משטרה שיושבת ממש על מערת המכפלה וקולות של מואזין ברקע, כל הזמן. אחר הצהריים היה רגוע, אבל בשעות הערב התחילו להגיע המון קבוצות. הבנתי שלפני חצות הקבר מתמלא באלפי אנשים. התחושה היא שאתה נמצא ליד קברם של אבות האומה, שאנו לומדים עליהם כל הזמן, הסמל והדוגמה שלנו, שמהם הכל התחיל ואתה נמצא הכי קרוב אליהם וזה מרומם את הנפש".

הרב אוירכמן נותן לי לדבר עם ליאור מויאל, איש עסקים מקרית חיים, שהצטרף לנסיעה לחברון, ללא כל חשש. "בשנים האחרונות התחזקתי ואני יותר קרוב לדת ולשורשים ואני קרוב לרב אוירכמן. אנחנו הולכים ביחד לקברי צדיקים בצפת. היום הגענו למערכת המכפלה ויש פה רוחניות בטירוף, משהו שקשה להסביר במילים. אבותינו קבורים פה, יש פה קדושה, כל יהודי חייב לבקר פה".

אני שואלת אותו אם לא פחד, והוא מודה: "קצת חששתי, אבל יש פה כל כך הרבה אנשים וכל כך הרבה כוחות ביטחון ומשטרה, שנותנים לך תחושת ביטחון. נכון שזה תמיד נמצא במחשבה, אבל כשנכנסתי פנימה, אני לא חושש, המתחם של הקברים נמצא באמצע ומוקף וחיילים ושוטרים".

למויאל זו הפעם הראשונה שהוא מגיע למערת המכפלה. בהמשך הלילה הם מתכוונים להגיע גם לכותל בירושלים ורק אז לחזור הביתה לקרית חיים. "זו רוחניות מאוד גבוהה, במיוחד בעשרת ימי תשובה, אבל ממש מרגישים קדושה במקום. ההתקרבות לדת מתרחשת, כל הזמן כי אנשים מתחילים להבין שזה הדבר האמיתי. אנשים רואים מה קורה בעולם הערבי ושואלים את עצמם איך זה יכול להיות שהכל נחרב בעולם והיהודים במדינה הקטנה שלהם חיים והכל בסדר. אני התחזקתי, כי היה לי טוב ורציתי להודות לשם. יש כאלה שמודים לאלוקים כשלא טוב להם, אבל אצלי זה קרה הפוך. המשפחה שלי התרחבה ויש לנו ארבעה ילדים ואני מאושר. צריך לעשות גם מעשים למען אלוקים ולא רק לדבר. כל אחד לוקח את זה למקום שלו, אנחנו שומרים שבת כבר כמה שנים והחיזוק בא לי ממקום של טוב, מתודה לבורא".

גם איציק קרויטורו מקרית ים נמצא שם. "יש פה חבר'ה שעשו כבר את הנסיעה הזו כמה פעמים ואני לא הצלחתי אף פעם להתפנות מהעבודה, הפעם פיניתי זמן והגעתי. זו חוויה רוחנית לא רגילה, לראות את כמות האוטובוסים והאנשים שמגיעים מכל שדרות העם. זה מחמם את הלב. זו חוויה רוחנית שאי אפשר לפגוש אותה באופן רגיל. אני נוסע עם הרב אוירכמן למירון בכל ראש חודש כבר שנים וזו חוויה רוחנית אדירה, אבל פה זה קברי אבות וזה טיפה רוחני יותר".

לדברי קרויטורו, באופן חריג החליטו ביום שלישי לפתוח גם את קבר אבנר בן נר, שנמצא בקרבת קברי האבות. "בקבר יצחק, שלאורך כל ימות השנה, אנחנו לא יכולים להיכנס אליו, יש נקודה שמחברת בין כל הקברים, וזה בדיוק איפה שהפלסטינים יושבים. הם הפכו את זה למסגד לכל דבר. אומרים שגם אדם וחוה קבורים במערת המכפלה ואברהם קנה אותה לאחר שראה שם את קרן גן עדן, זה נותן תחושה מיוחדת. אני חושב שאגיע לכאן שוב ולא בטוח שאחכה ליום כיפור. אם כל ערב ראש חודש אני נוסע למירון, אין סיבה שלא אגיע לכאן".

חצי שעה אחרי ששיחת הטלפון מסתיימת, מויאל שולח לי מסרון. "הכי חשוב לי להגיד שהרב לוי הוא צדיק גדול, שמקרב כל יהודי ונותן לו את ההרגשה הכי נעימה שיש. הוא בן אדם מיוחד עם אינסוף נתינה לקהילה, עושה מצוות ללא סוף, בלי כל אינטרס, הכל מתוך שליחות. הוא באמת מישהו שלא פוגשים כל יום, ותאמיני לי, אני פוגש המון אנשים".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות