fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

העורף אינו ערוך למערכה אפשרית

איל בן ראובן
צילום אלכס הובר

יום שלישי לפנות בוקר השבוע, פיצוץ עז העיר רבים מתושבי כרמיאל והגליל המערבי, בהמשך נשמעו היטב מספר רב של מטוסי קרב שחלפו מעל היישובים, במשך זמן רב. זו הייתה תזכורת נוספת לכך שבימים אלו בהם עינינו נשואות בעיקר למתרחש בדרום, אותם טפטופים וחשש להסלמה, או עסוקים בחוק המרכולים כן או לא , עוברת כמעט בסוד, בשקט מתחת לרדאר העובדה כי הגבול הצפוני רוחש. האם מדובר בניסיון להסיח את דעת הקהל מהתעצמות חיזבאללה, מעורבות איראנית, מעורבות רוסית, טורקית? מה באמת קורה בגבול הצפוני?.

עד כה מעטים הם חברי הכנסת המתבטאים בנושא, פחות מכך הממשלה ומערכת הביטחון. שיחה עם חבר הכנסת האלוף במילואים איל בן ראובן, תושב יודפת שבגוש שגב במשגב, מהמחנה הציוני, חבר ועדת חוץ ובטחון של הכנסת ויו"ר השדולה למען הגליל, שופכת אור על המצב האמתי, ומאפשרת להבין טוב יותר את המצב ועד כמה על תושבי האזור לדאוג, או לא.

אלוף עמירם לוין,אלוף איל בן-ראובן,אבי גבאי,אלי מלכה (צילום נדב מרקמן)

ח"כ בן ראובן נולד בקיבוץ נצר סירני ובגיל תשע עבר להתגורר עם הוריו ברמת השרון. שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס , סיים את שירותו בצה"ל בדרגת אלוף, כמפקד המכללות הצבאיות. ליישוב יודפת הגיע לאחר נישואיו ליעל בת המקום, כאן הם בנו וקבעו את ביתם.

תמונת מצב עדכנית?
"גבולנו הצפוני מסובך ומסתבך. לצערי, הסבירות לפרוץ מערכה עולה. די אם נסתכל מזרחה מרמת הגולן שלנו. מדרום- מול משולש הגבולות, שולט ארגון טרור המשתייך לשאריות ארגון המדינה האסלאמית, דאעש. צפונה, ובסמוך לגבולנו ברמת הגולן, יושבים מורדים שעדיין נלחמים על חייהם במרחב שהולך וצר. מעט מזרחה, באזור קו התלים הסורים, שולט השלטון הסורי ולצדו חיזבאללה, בתמיכה חזקה של איראן. אם נלך מעט צפונה, כפר חאדר הדרוזי בשליטת השלטון הסורי. מזרחה משם, איי מורדים באזור בית ג'אן, ומזרעת בית ג'אן, שם תוקף השלטון הסורי במטרה להחזיר את השליטה לידיו. סוריה מתעצבת מחדש. כ-70% משטחה נמצא בשליטת השלטון, שבתמיכת רוסיה ואיראן, באמצעות חיזבאללה, ממשיך להרחיב את מוטת שליטתו, במטרה להגיע לריבונות מלאה על שטחי המדינה. הרוסים, שבעצם התערבותם בלחימה, בעיקר באמצעות תקיפות אוויריות, הם הכוח החזק בסוריה, הגיעו על מנת לשוב ולהיות דומיננטיים בעיצוב המזרח התיכון. יש להם נמל ימי, שדה תעופה ועל פי דבריהם, במפגשים שלי עם בכירים רוסים, הם מתכוונים להישאר במרחב זה".

איל בן ראובן (5)

האם זה רושם שלי או שזו מדיניות של הסתרה, עיגול פינות, לא לדבר על מה שקורה, כמה שפחות?
"הפעילות של צה"ל בגזרה נכונה וטוב שנעשית מתחת לרדאר, מבחינת העמימות זו גישה נכונה מאוד. יש פעילות שטוב לשתף את הציבור אך לא בכל".

מה התכונה ומי עומד מולנו בכל אחת מהגזרות, לבנון, סוריה? האם חד הן היום?
"התופעה המדאיגה ביותר היא תופעת האיראניזציה. הניסיון האיראני להרחיב את מעורבותם והשפעתם  במרחב הסורי, וזאת במטרה להעצים את הציר טהרן-בגדד-דמשק-ביירות, והיום גם לכיוון החמאס בעזה. זוהי הסיבה העיקרית לסבירות העולה לעימות אפשרי בצפון. לישראלי אסור לאפשר הערכות איראנית-חיזבאללה בגבולנו הצפוני ברמת הגולן. הרוסים מבינים את הסיכון ליציבות האזורית, אך בשלב זה, אינם מוכנים להיכנס לעימות מול האיראנים, איתם הם עדיין לוחמים בשילוב זרועות לחיזוק ושמירה על משטרו של אסד. גם אסד איננו שש לכניסה האיראנית לסוריה, אך בשלב זה אינו מסוגל להתמודד אתה. האיראנים מחדירים לסוריה אלפי טרוריסטים- מיליציות שיעיות, וכן מנסים, ללא הצלחה בשלב זה, להיערך בנמל ימי צבאי, שדה תעופה ותעשיות ביטחוניות שיהיו בשליטתם. אין ספק שאיראן וחיזבאללה מול גבולנו מייצרים פוטנציאל לעימות עתידי, ולכן ישראל פועלת על מנת לעצור את התופעה הזאת. הרוסים, בשלב זה, אינם מפריעים לפעילות שנעשית כנגד חיזבאללה על פי מקורות זרים. אבל, מאחר והרוסים בשלב זה אינם עוצרים את איראן מהתבססותה בסוריה, הרי רמת הנפיצות- הסבירות להתפרצות אש, במרחב זה, עולה. חיזבאללה, למרות שאיבד כ-2,000 לוחמים בסוריה, ממשיך להיות כוח צבאי חזק ומשמעותי, ועושה מאמצים רבים להתחזק, תוך חיזוק מערך האש ויכולות סייבר וטכנולוגיות מתקדמות אחרות".

עד כמה מערכת הביטחון ערה למתרחש ?
"הרמטכ"ל, גדי אייזנקוט, אמר לפני ימים ספורים שהאתגר העיקרי במוכנות צה"ל הוא הזירה הצפונית, ואני בהחלט מקבל זאת. זו זירה רחבה שבה הציר המחבר בין לבנון לסוריה הוא חיזבאללה. במערכה עתידית ישנה אפשרות שנידרש לפעולה בין חיזבאללה בלבנון, חיזבאללה בסוריה, מעורבות סורית, תמיכה מאסיבית איראנית וייתכן שגם שיתוף פעולה וירי מצד חמאס בעזה. רק לאחרונה הצהיר נסראללה שהוא מעביר טילי נ"ט לחמאס. צה"ל בהחלט נערך ובונה את הכוח לאפשרות של מערכה צפונית משולבת. מערכת הביטחון, בהובלת צה"ל, פועלת במגוון פעולות שרובן אינן נמצאות במסכי התקשורת, וטוב שכך. מדיניות ההתבוננות מהצד, תוך תמיכה הומניטרית למורדים, הייתה חשובה ועודנה חשובה. עם זאת, על מנת למנוע יצירת גבול יבשתי איראני מול רמת הגולן, נדרשות פעולות במישור המדיני, ואף מעבר לכך".

באיזו מידה ערוך העורף הצפוני לקראת הסלמה אפשרית?
"לצערי, העורף איננו ערוך כראוי למערכה אפשרית, ואיננו מותאם לרמת האיום, בעיקר איום האש והיכולת שנמצאת בידי חיזבאללה. חוק מיגון הצפון, שאני מוביל, להשתתפות המדינה בבניית ממ"דים ומקלטים ראויים לכלל אוכלוסיית הצפון, נדחה לפני כשבוע בכנסת. החוק, שנכתב יחד עם גורמים במערכת הביטחון ובמשרדי הממשלה, נדחה בשל סדר עדיפויות במשאבים".

מה לדעתך מצופה ממשלת ישראל שתעשה במצב זה ואינה עושה?
"האיום שאני מדבר עליו צועק וכואב רק כאשר הוא קורה. את זה כנראה שלא מבינים בממשלת ישראל, ולכן חשובים יותר

אלוף איל בן ראובן עם רא"ל יצחק רבין
צילום אלכס הובר

משאבים להתנחלויות, עיסוק בלתי נלאה בחוקים מגיני שחיתות, ועיסוק מרבי בשרידות הממשלה הנוכחית, שנמשכת לקצוות הקיצוניים במקום לעסוק בעיקר, דוגמת פיתוח הצפון ומיגון תושבים לקראת המלחמה הבאה".

במידה ומלחמת 2006 תחזור על עצמה בגרסת 2018, אלו יישובים למעשה יהיו החזית?
"במלחמה בזירה הצפונית הצפון יחטוף את עיקר מסת אש האויב. כל האמירות הלא מקצועיות והשאלות כמו "למה הצפון, הרי גם תל אביב תחטוף?", אינן במקומן. ראשית, כי עיקר טווח האש, גם כיום וגם בעתיד, הינו בטווחים הקצרים. שנית, כי כיפת ברזל ויתר מערכות ההגנה ינותבו בעיקר לאזורים אסטרטגיים ולמרכזי אוכלוסייה גדולים, ולכן חייבים לספק מיגון פיזי לכל אזרחי הצפון, ואני מדבר על מרחב עכו-נהריה, כרמיאל, ראש פינה, צפת, רמת הגולן, וכמובן כל היישובים שביניהם וצפונה לעבר קו הגבול. אני ממשיך בלחץ כבד בנושא המיגון, וחיברתי אלי את חבריי בוועדת החוץ והביטחון, כולל יושב ראש הוועדה, ח"כ אבי דיכטר, שמאמין שהנושא חייב להיות מטופל, ומהר. לא אעצור עד שהנושא ייכנס לסדר היום ולתקציב המדינה".

מה דעתך על הבטחות התקציב לפיתוח הצפון שבסופו של דבר לא נכנס אף לא שקל אחד בתקציבי 2017 וכנראה שגם לא בתקציב 2018?
"כיושב ראש השדולה לחיזוק ולפיתוח הגליל, לצד שלושה חברי כנסת נוספים, פעלנו בשיתוף ראשי רשויות בצפון ליצירת תכנית אסטרטגית לפיתוח הצפון. הובטחו 15 מיליארד שקלים, שמתוכם 12 מיליארד כבר היו בתכנית, בעיקר לנושא התחבורה. שני משרדים פועלים למימוש ולשיפור התכנית. משרד הכלכלה, שכרגע עיקר התכניות להבאת מקומות תעסוקה נוספים לצפון נראות על הנייר, ומשרד החינוך. תכניות לשיפור מערכת הבריאות בצפון עדיין מדשדשות ולצערי נמצאות הרחק מאחור. בתאריך 6.2 השדולה תקיים את יום הגליל בכנסת בכדי להעלות את צורכי תושבי הצפון לסדר יומה של הכנסת. במהלכו נקיים דיונים בוועדות  הכנסת ונדרוש תשובות משרי הממשלה באשר לקידום ומימוש תכנית הצפון. לצערי, ממשלת ישראל ממשיכה להשתמש במושג "עדיפות לפריפריה", אך כשזה מגיע לידי מימוש, הצפון אינו מקבל את העדיפות הלאומית הנדרשת. ובכך נמשיך להיאבק בכל כוחנו".

מה עמדתך באשר לחוק המרכולים שעבר בסופו של דבר?
"ממשלת ישראל פועלת היום בשלושה וקטורים עיקריים: הגנה על המושחתים. ימין קיצוני שדוחף לסיפוח יהודה ושומרון ומניעת אפשרות לפתרון מדיני עתידי וכפייה דתית. כל אלה נגזרים מראש ממשלה חלש, שנאבק על חפותו המשפטית, ומכישלונו בכל הקשור בדוגמא אישית, מוסרית וערכית. את זאת מנצלים מרכיבי הקיצון בקואליציה. חוק המרכולים הוא חוק הזוי שכולו נועד לפלגנות וליצירת מתחים קשים בחברה הישראלית. פגיעה בחברה הישראלית היא פגיעה באיזונים הנדרשים במשולש הביטחוני-חברתי-כלכלי, ולכן חוק המרכולים הוא אסור. מבינים זאת רוב רובם של השרים וחברי הכנסת, ועדיין ראש הממשלה לחיץ, ממשיך לדחוף למימושו. עצוב ומסוכן".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות