fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הסכם גג היסטורי ללא אישור המועצה

הטקס החגיגי שנערך השבוע בנוכחות שר האוצר ושר הבינוי הצליח לרגש את שלמה בוחבוט: "אני לא זוכר שנתיים של עבודה כל כך פוריה" * אלא שראש העירייה שכח לאשר את ההסכם במועצת העיר והצליח לעצבן את האופוזיציה
שיתוף פעולה למען הצפון. (צילום: אדריאן הרבשטיין)

יום שלישי היה יום חג במעלות תרשיחא. למעלה מ-150 מוזמנים השתתפו בטקס לחתימת הסכם גג אסטרטגי לבניית 6700 יח"ד שנערך במרכז המוזיקה בעיר.  הטקס נערך במעמד שר האוצר משה כחלון, שר הבינוי יואב גלנט, ובהשתתפות: אביגדור יצחקי, ראש מטה הדיור הלאומי, עדיאל שמרון, מנכ״ל רשות מקרקעי ישראל, שלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות תרשיחא ובכירים במשרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל.

הטקס היה מרשים ומכובד. הוצג לקהל סרט תדמית על צפי הבנייה החדש  שבמרכזו פיתוח אגם המונפורט, שיהפוך לגולת הכותרת של העיר בתיירות מסחר ופנאי עם בנייה מלונאית, טיילת וחשיבה אקולוגית. כמו כן, יוקצו תקציבים לפיתוח תשתיות, אזור תעשייה חדש ופארק תיירות באזור.

בלאגן מאחורי הקלעים. בוחבוט בהסכם הגג (צילום: אדריאן הרבשטיין)
בלאגן מאחורי הקלעים. בוחבוט בהסכם הגג (צילום: אדריאן הרבשטיין)

אלא שמאחורי הקלעים התרחש בלגן לא קטן. האירוע הוזמן מבעוד מועד אך פרט אחד קטן ומחייב לא נעשה: תוכנית הסכם הגג לא אושרה במליאת מועצת העיר כחוק. מספר שעות לפני הטקס קיבלו כל חברי המועצה מכתב עם שליח, עליו חתום מנכ"ל העירייה סילס ליביליה. וכך נכתב: "אישור הסכם הגג במעלות, נודה לעיונכם בטיוטת ההסכם, לצורך קבלת החלטה בעניין אישור ההסכם בהקדם על ידי מליאת המועצה".

אך ישיבת מליאה לא התקיימה. חבר האופוזיציה, עו"ד יוסף ברדא, הוציא מכתב בהול וטען להיעדר חוקיות ההסכם. ברדא ויתר חברי האופוזיציה דרשו לבטל את הסכם הגג עד שיאושר חוקית. "במקום לתקן את המעוות, נערך סבב טלפוני לחברי מועצת העיר על מנת לאשר הסכם כה חשוב ומשמעותי לעיר באופן בהול מבלי שניתנה הזדמנות או אפשרות לחברי המועצה לקרוא ולהבין מה כתוב בו. על פי חוק ניתן לאשר סבב טלפוני וזאת אם ההצעה נשלחה 24 שעות מראש ונדרשת הסכמה של כל חברי המועצה שניתן היה להשיגם.  כמה מחברי המועצה התנגדו להחלטה", מסביר ברדא, "כל ניסיון לטעון אחרת הינו מבחינת הוספת חטא על פשע ועשוי להעמיד את המעורבים בנושא במצב בלתי חוקי".

בוחבוט, אגב, לא הסכים להתייחס למכתב בטענה כי הוא לא היה חתום בחתימה ידנית של חברי האופוזיציה, אלא רק בשמם. יש לציין כי חברי האופוזיציה מתרשיחא החרימו את הטקס גם מעצם התנגדותם להסכם וגם בגלל הטענה כי הוא לא חוקי.

יצוין כי משרד האוצר התעלם מפניית צפון-1 ורק אמר שההסכם כבר נחתם. במשרד השיכון אמרו כי זה לא הסכם לא שלהם, אלא של האוצר. משרד הפנים לא הגיב כלל, וכך גם עיריית מעלות תרשיחא.

החרמנו את הטקס

חבר המועצה נחלי טנוס מסר בתגובה: "היה טקס חגיגי, אפשר להגיד שזה אסון לתרשיחא. שמדברים להגדיל את התושבים ב-25 אלף, חייבים לחשוב על מעמדנו בעיר הזאת. מעלות יהיו 40 אלף תושבים. 20 שנה מדברים על התוכנית של הרחבת תרשיחא שום דבר לא זז. כפר ורדים מתפתחת, שכונת אורנים הוקמה והכל נעשה אחרי התכנון, ואנחנו לא מתקדמים. לתרשיחא יש המון בעיות מבחינת הייצוג, כי היא 2500 קולות והמדיניות היא סגירת הכפר מכל הכיוונים. לא יעלה על הדעת שכפר עם עתיד לא יהיה לו אפשרות לאן להתפתח. המצב הקיים יהיה הרסני ו לצעירים שלנו אין איפה לגור, אנחנו נהיה שכונה מוזנחת.  בנוסף כל ההסכם לא אושר במועצת העיר, שלחנו לנו טיוטה לאשר במליאה הבאה. עושים צחוק מאיתנו באישור בדיעבד".

דיבר מהלב. בוחבוט (צילום: אדריאם הרבשטיין)
דיבר מהלב. בוחבוט (צילום: אדריאם הרבשטיין)

אחרי 25 שנה: אושרה שכונת צוריאל

במסגרת הסכם הגג של תכנון אסטרטגי קבינט הדיור ומשרד האוצר החליטו על שדרוג התשתיות בישוב ועל הקמת אזור תעשייה ועסקים משותף עם כפר ורדים. אזור התעשייה ישתרע על פני 460 דונם ויכלול משרדים, חממות, מרפאות ומרכזי ידע. התוכנית מביאה עמה הגדלת מענק לתעשייה לאזור הגליל המערבי, מ- 20% ל – 30%, דבר שצפוי להגביר את ההיתכנות לאכלוס מואץ של אזור התעשייה והעסקים החדש וכן יינתנו הקלות משמעותיות במס לחברות הייטק בפער עדיפות על מרכז הארץ.

בוחבוט אמר בנאומו כי במשך 25 שנה עובדים על הקמת שכונת צוריאל  עם 2400 יח"ד. השכונה תקרא רמת הנשיא.  "סוף כל סוף אחרי צעקות וויכוחים הצלחנו להפקיד את התוכנית". אמר בוחבוט.

במכרזים שיצאו בשבועות הקרובים: שכונת כזיב; 54 דירות, גבעת האירוס; 80 דירות, נוף אגם; 185 דירות, מתחמים שונים ברחבי מעלות; 40 דירות, תרשיחא; 80 דירות. לשיווק בשנים 2018-2019: גבעת פרס: 2,200  יחידות דיור, המע"ר החדש: 1,500 יחידות דיור, שכונת אסיינדה: 300 יחידות דיור, עמק זיתים: 800 יחידות דיור, דבשייה: 750 יחידות דיור.

שיתוף פעולה למען הצפון. (צילום: אדריאן הרבשטיין)
שיתוף פעולה למען הצפון. (צילום: אדריאן הרבשטיין)

שר האוצר, משה כחלון: "הסכם הגג שנחתם היום במעלות תרשיחא הוא חלק בלתי נפרד מתכנית הצפון אותה השקנו לפני כחודשיים. בזכות ההסכם נוכל להמשיך ולפתח את היישוב, לבנות אלפי יחידות דיור ולהוסיף אזורי תעסוקה רבים בשכר גבוה. ההסכם יאפשר לזוגות הצעירים להמשיך להתגורר ביישוב ולהתפרנס בכבוד".

בנוסף, יותקנו מתקני ספורט ותרבות, מתחמי מסחר ופנאי ושטחי תעשייה. יוקמו מוסדות ציבור ותרבות ביישוב ובכללם אולמות ומגרשי ספורט, מתנ"סים, גני שעשועים וכן יושקעו כספים במרחבים ציבוריים המותאמים לכלל המשפחה.

כיום בשכונת גבעת האורנים יש כ-700 יחידות דיור נמצאת בשלבי אכלוס. וישנן מעל ל- 430 יחידות דיור כבר בשלבי מכרזים המשווקים במקום.  מעל ל-200 דירות יצאו כבר להגרלה לתושבים, ובהם הקצאה של 30% למשפרי דיור. בנוסף, בשנת 2018-2019 צפויים להיות משווקים עוד כ-5500 יחידות דיור, כאשר במסגרת התחדשות עירונית ופינוי בינוי צפויים להתווסף עוד כ- 740 יחידות דיור.

השר כחלון הסביר כי הסכם הגג הוא המשך ישיר של תכנית שר האוצר לדיור, המתחברת גם לתכנית לפיתוח הצפון והתקציבים  שאושרו לאחרונה.

הסכם זה משלים את העיקרון המנחה של הסכמי הגג לספק לרשות המקומית את האמצעים והגיבוי הממשלתי להקמת שכונות ענק של אלפי יחידות דיור. מודל זה בא לענות במהירות יחסית על הצורך ההולך וגובר בקרב הציבור והזוגות הצעירים לדיור זמין. הסכמי הגג רותמים מראש את כל משרדי הממשלה הרלוונטיים לשיווק זמין, ממוקד ואפקטיבי באזורי הביקוש, בשיתוף הרשויות המקומיות שעמן נחתמו ההסכמים.

כחלון: " 1600 יח"ד במעלות תרשיחא זה ציון דרך. הסכם הגג שיחתם היום במעלות תרשיחא הוא חלק בלתי נפרד מתכנית הצפון אותה השקנו לפני כחודשיים.  ולמעשה הספקנו את הספסרות בקרקע, מחיר שווה לכל רוכש בין אם זה בקומה ראשונה או אחרונה, אותו המחיר. בזכות ההסכם נוכל להמשיך ולפתח את היישוב, לבנות אלפי יחידות דיור ולהוסיף אזורי תעסוקה רבים בשכר גבוה. ההסכם יאפשר לזוגות הצעירים להמשיך להתגורר ביישוב ולהתפרנס בכבוד".

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט: ״לפני כשנתיים ירשנו מחסור של 100 אלף דירות, מחירי דיור שהוכפלו תוך עשור וצורך בעוד מיליון ב-20 השנים הקרובות כדי לעמוד בביקוש. הסכמי הגג יחד עם תכנית מחיר למשתכן הן התכניות המצליחות ביותר בעשור האחרון לפתרון משבר הדיור, נמשיך לתכנן, לשווק ולבנות בקצב הולך וגובר ואני משוכנע כי תהייה לכך השפעה על כלל שוק הדיור. אנחנו מחויבים לספק קורת גג לכל אזרחי ישראל, וגם במעלות תרשיחא ניתן מענה לכלל האוכלוסייה המגוונת של המקום".

מנכ״ל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שמרון: ״ הסכם אסטרטגי עם עיריית מעלות תרשיחא יביא להגדלת היקף הבנייה וחיזוק אזורי התעשייה והמסחר בעיר. כך נביא לפריחה כלכלית וחברתית לעיר ולאזור הגליל בכלל. זהו הסכם מספר 15 שאנו חותמים עם הרשויות, ואנו נמשיך לחתום על הסכמים נוספים. מודל זה מהווה כלי מרכזי להסרת חסמים ולהגדלת היצע הדיור בישראל. אנו משקיעים סכומי כסף גדולים במסגרת ההסכמים עם הרשויות  כדי להגדיל ולפעמים גם להכפיל את גודלן של הרשויות בגליל ובנגב".

ראש עיריית מעלות תרשיחא, שלמה בוחבוט: "כולם מדברים השנה על הפיתוח האדיר של מעלות תרשיחא. החלטתי לדבר מהלב בלי נאומים. המטרה שלנו לחזק את העיר על ידי תושבי המקום ולבנות קהילה גדולה עם תושבי חוץ ממרכז הארץ. במקביל אנחנו רוצים להשאיר את הסטודנטים בצפון, במעלות יש 1200 סטודנטים ונייצר להם עבודה  בהייטק עם אזור תעשייה, הקמת בית חולים נוסף ועוד. 41 שנה אני ראש עיר, ואני לא זוכר שנתיים כאלה של עבודה כל כך פוריה עם משרד האוצר והזרמת תקציבים של 150 מליון שקלים.

"היה חשוב לנו שלצד הגדלה דרמטית בהיקף יחידות הדיור, נפתח ונשווק גם פרויקטים כלכליים ותעסוקתיים עם מועצה אזורית מעלה יוסף ואזור התעשייה והעסקים המשותף עם כפר ורדים. יחד עם המהפכה התחבורתית שתתרחש באזור ובמסגרת תוכנית החומש אני בטוח בהצלחת התוכנית. לאחר שנים ארוכות של חוסר שביעות רצון, אני יכול לומר שמזה כשנה וחצי אנו מצויים בתקופה אחרת. לאחר שנים של קיפאון וקיבעון מחשבתי סוף סוף פועלים באופן יעיל ומשרד האוצר מקצה את המשאבים הדרושים לצורך מתן מענה לצרכים הציבוריים כגון מוסדות ציבור. העובדה שרשות מקרקעי ישראל ומשרד האוצר מקדמים הסכם גג בגליל מעידה על מדיניות נכונה מאד של שר האוצר, משה כחלון ושר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, אשר פועלים להגדלת היצע הדירות, לא רק במרכז הארץ". 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות