fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הנחה או הטבה?

על התחום האפור שבין הנחה להטבה והמשמעויות הכלכליות שלהן. לידיעת הקוראת בר רפאלי
צילום: פוטוליה
צילום: פוטוליה

 

מאת: רו"ח אריאל פטל

רבים אינם יודעים מהו ההבדל בין הנחה להטבה. כל ישראלי יודע שעסקה טובה פירושה לקבל כמה שיותר ולשלם כמה שפחות. מי מאיתנו יסרב להנחה "מיוחדת" של מאות אלפי שקלים ברכישת דירה, להנחה בשיעור 50 אחוז ברכישת מכונית חדשה או בחופשה אקזוטית "זולה"?

במציאות הישראלית, בה ידוענים זוכים להנחות כאלה ואחרות, עולה השאלה היכן עובר הגבול בין הנחה מקובלת שטובי הנושאים ונותנים יקבלו, לבין הנחה שיש בה תמורה החייבת במס.

פקודת מס הכנסה קובעת כי רווח מעבודה או מעסק חייב במס. המשמעות: כאשר ניתנת הנחה גבוהה שאינה מקובלת בשוק, ההפרש שבין ההנחה שניתנה בפועל להנחה המקובלת הניתנת בעסקה עלול להיות חייב במס ונתון לפרשנות. המקרה לא טופל במסגרת החוק באופן ברור, היינו הוא בתחום ה"אפור" – והכל אלא אם ניתנה תמורה כלשהי למוכר (או לנותן השירות). תמורה כלשהי של הידוען יכולה להינתן "בתמימות", למשל צילום עם הקבלן כדי שהתמונה המשותפת תופיע באולם המכירות, או המלצה על המוצר ברשתות החברתיות. במקרים אלה, מדובר בעסקת ברטר ("החלפת נכסים"), ואז חייב הסלב להוציא חשבונית מס בגובה ההטבה הייחודית ולשלם עליה מס הכנסה ומס ערך מוסף.

רו"ח אריאל פטל (צילום: רונן מחלב)
רו"ח אריאל פטל (צילום: רונן מחלב)

 

להלן דוגמה לשלושה מקרים אפשריים להנחות: חברת בנייה גדולה בונה שכונת מגורים הכוללת 1000 יחידות דיור בראש העין ומציעה את יחידות הדיור במחיר שוק ללא הנחה ללקוחות מזדמנים, לעומת הנחה של 10 אחוז לעמיתי "חבר" והנחה של 25 אחוז לידוענים. במקרה כזה ייתכנו מספר אפשרויות לעניין חבות המס הנוגעת להנחות:

עמיתי "חבר" אינם חייבים, בכל מקרה, במס בגין ההנחה, זאת משום שההנחה אינה מותנית בתמורה כלשהי.

המכירה לידוענים (סלב) נחלקת לשני חלקים:

אם מתן ההנחה אינו מותנה בתמורה כלשהי, הרי שהתחום האפור בנושא קובע שאין כל חבות במס בגין ההנחה המיוחדת. במקרה כזה, הקבלן נהנה מידוענים שרכשו דירה בפרויקט ועשוי להשתמש בשמם כדי לקדם מכירות. המחוקק, אם ירצה לראות בכך כ"רווח" מעבודה או מעסק – יצטרך לכתוב זאת במפורש בספר החוקים, דבר שטרם נעשה עד כה.

שונה המצב במקרה בו הידוענים תורמים את עצם היותם מפורסמים לקידום המכירות ומבצעים פעולות אקטיביות, כגון תמונות עם הקבלן לתלייה על הקיר במשרד המכירות, תמונות לקטלוג החברה, פרסום רכישת הדירה בפרויקט ברשתות החברתיות (דוגמת פייסבוק ואינסטגרם), דבר שעל פניו מעלה ספקות באשר לתום הלב בפעולה זו. במקרה כזה, הפרשנות המקובלת היא שמדובר בהטבה החייבת במס. אי דיווח על הכנסה זו עלול להוות עבירה פלילית – העלמת מס והשמטת הכנסות.

לעתים קרובות הרווח הישיר מעבודה או מעסק בא לידי ביטוי בפריטי לבוש שהדוגמן מקבל ל"בדיקת התנסות" ללא תמורה כלל או בהנחה משמעותית, ובמקרים קיצוניים אף קבלת מניות בחברה בתמורה להשתתפות במסע פרסום. "מתנות" אלה מהוות ללא ספק הכנסה חייבת במס, ואי הדיווח מהווה עבירה פלילית. עם זאת, כל מקרה ייבחן לגופו לאור קיומם של גוונים אפורים באפשרויות השונות.

 

* הכותב הוא סגן יו"ר ועד מרחב תל אביב בלשכת רואי חשבון, בעל משרד רואי חשבון וחבר בקבוצת  Alliott העולמית, מומחה לביקורת ומרצה במסלול האקדמי המכללה למינהל

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות