fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הכנסות המועצה התעשייתית תפן יחולקו בין חמש רשויות

שר הפנים אריה דרעי אימץ מסקנות ועדת חלוקת הכנסות ארנונה. מעלות תרשיחא קיבלה את נתח הגדול ביותר - 33 אחוז
מבין בהצבעה בפריפריה. שלמה בוחבוט (צילום: אריק בלטינסטר)
מבין בהצבעה בפריפריה. שלמה בוחבוט (צילום: אריק בלטינסטר)

שר הפנים אריה דרעי החליט על חלוקת הכנסות ארנונה בין המועצה התעשייתית מגדל תפן לרשויות המוניציפליות הגובלות עמה. בכך אימץ דרעי המלצות של ועדת חלוקת ההכנסות מהמועצה התעשייתית מגדל תפן לרשויות המקומיות מעלות תרשיחא, כפר ורדים, יאנוח-ג'ת, כסרא-סמיע ומעלה יוסף.

סדר חלוקת הארנונה: מעלות תרשיחא -31 אחוז, כפר ורדים – 15 אחוז, ינוח-ג'ת – 20 אחוז, כסרא-סמיע – 23 אחוז, מעלה יוסף -11 אחוז.

ועדת חלוקת ההכנסות הוקמה בשנת 2015 לצורך בדיקה של חלוקת הכנסות מהמועצה התעשייתית מגדל תפן לרשויות המקומיות הגובלות עמה. הוועדה התייחסה להכנסות מארנונה שלא למגורים וקבעה כי יש להגדיר את שטח מועצת מגדל תפן כאזור חלוקת הכנסות, וכי כ-80 אחוז מהכנסותיה מארנונה (בהתאם לסך ההכנסות)  יחולקו לרשויות שנקבעו.

דרעי: "הרשויות הסובבות את המועצה התעשייתית מגדל תפן ייהנו מחלוקה זו ויובילו לקידום ולפיתוח כלכלי בתחומן, הפערים בין הרשויות יצומצם וייעשה צדק חלוקתי".

כן הודיע משרד הפנים, כי כל חמש שנים ייערך עדכון של שיעור ההכנסות המגיע לכל אחת מהרשויות, על בסיס הנתונים המעודכנים ובהתאם לחלוקה שגובשה על ידי הוועדה. במידת הצורך, יתוקן הצו.

מבין בהצבעה בפריפריה. שלמה בוחבוט (צילום: אריק בלטינסטר)
שלמה בוחבוט (צילום: אריק בלטינסטר)

בתגובה מסר ראש  עיריית מעלות תרשיחא שלמה בוחבוט: "שנים רבות אני נאבק על חלוקת הכנסות מהארנונה של אזור התעשייה תפן לטובת מעלות תרשיחא ולמען יישובי הסביבה. הלחץ שלנו והמדיניות הנחושה של שר הפנים, הובילו להקמת ועדה לחלוקת הכנסות. בשנה האחרונה פעלנו מול הוועדה בצורה יסודית ומקצועית, בכדי להוכיח, בין השאר, כי תפן הוקמה בשנות ה-70 בכדי לסייע לחיזוק העיירה מעלות, תוך הצגת נתונים וניירות עמדה מקצועיים. ברור שכל שקל חשוב ויסייע לרשויות המקומיות להתמודד עם האתגרים הגדולים שלהן, אך מעבר לכסף שיועבר, אני רואה בכך החלטה עקרונית, שמתווה דרך ומדיניות נכונה של צדק".

ראש מועצת כפר ורדים סיון יחיאלי אמר כי המועצה תלמד את ההחלטה.

ראש המועצה המקומית ינוח-ג'ת מעדא חסבאני הסביר כי שני היישובים הדרוזים היו הנפגעים העיקריים כשהוקמה המועצה התעשייתית תפן, לדבריו, המועצה התעשייתית תפן קמה לאחר שהמועצה האזורית מרכז הגליל פורקה. בשל כך על אדמותיהם של הכפרים כסרא-סמיע וינוח-ג'ת, לא אפשר להם להקים אזורי תעשייה משלהם, מאידך לא נהנו הכפרים מהכנסות ארנונה, היות ותפן הוכרזה כמועצה ולכן הועברה אליה מלוא הגבייה.

חסבאני בראיון לצפון-1 לאחר שקיבל לידיו את הפרוטוקול: "בנקודת זמן זו, אני רוצה להביע הערכה ותודה לשר אריה דרעי, שהכריע בסוגיה המתמשכת מאז שנת 1990. המועצה התעשייתית תפן קמה בעקבות פירוק המועצה האזורית מרכז הגליל בשנת 90'. בעקבות הפירוק, קמו שתי מועצות מקומיות- ינוח-ג'ת וכסרא-סמיע, לצידן קמה המועצה התעשייתית מגדל תפן. משנת 90' ועד היום לא התקבלה החלטה בעניין חלוקת הכנסות פנויות של תפן וכל ההכנסות הלכו לפיתוח תפן. ההחלטה טעונה שיפורים ושיפוצים: בראש וראשונה, מי הנהנים מההחלטה? מעלות תרשיחא ומעלה יוסף לא אמורות ליהנות מההכנסות הפנויות, כי למעלות תרשיחא יש אזור תעשייה מניב, וכך גם למעלה יוסף, שההכנסה לנפש שלהן גבוהה פי 4 עד 5 מההכנסה של ינוח-ג'ת וכסרא-סמיע. הנקודה השנייה היא שינוח-ג'ת הוא היישוב היחיד שנחסמה בפניו אפשרות להקמת אזור תעשייה בעקבות הקמת מגדל תפן.  האדמות עליהן קם מגדל תפן הן של ינוח-ג'ת ושל כסרא-סמיע. אם אני מנתח בקרבה גיאוגרפית, ינוח-ג'ת הוא הקרוב ביותר, וגם כסרא-סמיע. במעגל נמצא גם מושב לפידות, השייך למועצה האזורית מעלה יוסף, אבל את מעלות אני לא רואה. ומעלה יוסף לא צריכה ליהנות מהחלוקה הזאת, ואם כן, ודאי שבחלקים קטנים בהרבה מכפי שההחלטה כרגע".

מתברר מתוך המסמך, כי המפתח לחלוקת הרווחים כרגע הוא מספר הנפשות בכל יישוב, מה שגורם לאי צדק חלוקתי. חסבאני מציע לשנות את המפתח: "ההחלטה על חלוקת האחוזים לא יכולה להיות תלוית נפשות, אלא החלטה של חלוקה לפי מועצות – כמה תזכה כל מועצה. צריך להתייחס להכנסה לנפש ביישובים הללו. בינוח~ג'ת היום ההכנסה היחידה שלנו היא מארנונה. אין לנו כל הכנסה נוספת".

לסיכום אמר חסבאני: "צריך לברך את השר על האומץ לקבל הכרעה אחרי 26 שנים. צריך לבצע תיקונים בהחלטה. אחרי שאלמד את כל המסמך, נציג את העמדה שלנו בצורה מנומקת לשר ואני מאמין שיבוצעו התיקונים הנדרשים".

מעדא חסבאני
חסבאני צילום: פרטי

מעמותת אל"ס (אזרחים למען סביבה) הפועלת למיגור הזיהום בשטח תפן נמסר:

"לדעתנו אין מקום לקיומה של מועצה תעשייתית עצמאית. שטחה חייב להיות באחריות הרשויות המקומיות שמושפעות מהפעילות התעשייתית בה. בנייר העמדה שהגשנו לוועדת החקירה, טענו כי אי אפשר לנתק בין סוגית תחומי השיפוט וחלוקת ההכנסות ובין שאלת הזיהום הסביבתי-תעשייתי והשפעתו על האזור, ודרשנו שכל מודל חלוקה חייב לכלול דרישות לחיוב המועצה והמפעלים בהפסקת הזיהום המתמשך לקרקע ולאוויר".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות