fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

החצר האחורית של פרדס חנה כרכור

עובדי אזור התעשייה הישן שמאחורי מתחם ביג משלמים ארנונה כמו כולם ומתלוננים על הזנחה מתמשכת באזור
אזור התעשייה בפרדס חנה כרכור
אזור התעשייה בפרדס חנה כרכור (צילומים: נירית שפאץ)

העובדים והמבקרים בבתי העסק והמוסדות שבאזור התעשייה הישן של פרדס חנה, הממוקם מאחורי מתחם "ביג", מזגזגים מדי ערב במכוניותיהם בדרכם הביתה בניסיון לחמוק מהבורות הרבים בכבישי המתחם. באזור התעשייה, כך הם מספרים, אין תאורת רחוב, והשילוב בין החשכה המוחלטת לבין כבישים המשובשים ונטולי המדרכות מהווה סכנת נפשות לנוהגים בהם, וגם הולכי הרגל – הפוסעים בחשכה בצדי הכביש, שהוא נטול מדרכה – נמצאים בסכנה. אופציית הגעה אחרת לאזור לא קיימת: אין תחבורה ציבורית למקום.

מהמורות בכביש וחושך מצרים
"המכוניות סובלות מבלאי מהיר בשל המהמורות בכביש", מספר נעים מנשה, בעלי מפעל "עצמון פלסט" שבאזור. "אנחנו נאלצים לתקן אותן על חשבוננו, וזאת הוצאה משמעותית. כביש הגישה למתחם הוא מימי המנדט. מהנדס מועצת פרדס חנה-כרכור ביקר פה לפני כחודש ואישר שהמצב קטסטרופלי ושצריך לתקן אותו. בינתיים, לא רק שלא סוללים כביש חדש, גם לא מתקנים את הכביש הישן. לפעמים עובר פה איזה טרקטור, זורק קצת מלט לבור בצורה לא יעילה, וגמרנו. יש מפעלים שנמצאים פה כבר 50 שנה וסובלים מזה. המקום הזה הוא החצר האחורית של פרדס חנה".

שגיב מדר, בעלי חנות האופנועים "סייקל סטריט" הקיימת באזור כבר ארבע שנים, מאשר: "הכביש המשובש פה שובר את המכוניות, וזה לא מעניין אף אחד. קודם כל צריך פה כביש חדש."

אחד מעובדי "עצמון פלסט", ג'מאל בדחי מכפר קרע, מספר כי איבד לגמרי את מכוניתו בדרך זו. הוא מספר: "כבר 25 שנה אני עובד כאן, והכביש מוזנח תמיד. ב-10 במרץ עבדתי שעות נוספות ויצאתי מהעבודה באוטו בשבע ורבע בערב. רכב בא ממול וירדתי קצת מהאספלט לשולי הכביש כדי לתת לו זכות קדימה. בחשיכה לא ראיתי את הבור שהיה שם, והייתה תאונה. שני בחורות שהסעתי במכונית נאלצו להגיע הביתה בכוחות עצמן, והרכב נהרס לגמרי. בביטוח אמרו לי: טוטאל לוס. שלחתי תיאור נזקים למועצה, ולא התייחסו. עכשיו אני תובע את המועצה. התאונה קרתה בגלל הבורות בכביש והיעדר התאורה".

ברוך בן עזרי, בעלי "נגריית אחים בן עזרי" מאשר את הדברים ומוסיף: "לפני שנים שילמנו על תיקון הכביש ועל ביוב. מאז התיקון ההוא עברו שנים רבות, והכביש לא תוקן שוב. במועצה אמרו שיעשו פה שדרה. לא נעשה דבר. אנחנו מתלוננים ולא מתייחסים אלינו. אני מקבל תחושה של 'מי אנחנו בכלל'? בזמן האחרון קראו לרחוב הראשי כאן, בו נמצא העסק שלי, 'רחוב התדהר', אבל אין מספרי רחוב, ואנחנו מתקשים להסביר ללקוחות איך למצוא את הכתובת".

קושי נוסף להתמצא באזור בשל ההזנחה הכללית שהוא סובל ממנה, עולה מדבריו של שגיב מדר מ"סייקל סטריט": "אנחנו משלמים ארנונה עבור כבישים עם שלטים מחוקים".

אזור התעשייה בפרדס חנה כרכור
אזור התעשייה בפרדס חנה כרכור (צילומים: נירית שפאץ)

אלפי שקלים על פינוי אשפה פרטי
הבורות בכבישים והיעדר התאורה אינם סממני ההזנחה היחידים במתחם, כפי שמספר אורי מנשה, אחיו של נעים מנשה ומנהל "עצמון פלסט": "אין במתחם פינוי אשפה, והמפעלים מפנים את האשפה בעצמם ובכספם. אנחנו משלמים ארנונה למועצת פרדס חנה כרכור, ולמועצה אין למעשה דריסת רגל בכל המתחם".

אזור התעשייה המוזנח בפרדס חנה כרכור
אין נגישות תחבורתית. אזור התעשייה המוזנח בפרדס חנה כרכור

אחד מבעלי המפעלים האחרים באזור מספר: "אני משלם אלפי שקלים על פינוי האשפה באופן פרטי. אין פחים ואין איסוף אשפה. עד לפני שנתיים גם לא היה ביוב". אותו בעל מפעל מוסיף לגבי היעדר התאורה והתחבורה הציבורית: "קורע את הלב לראות הולכי רגל חוזרים הביתה בחושך מוחלט, חשופים לסכנה, כשכלבים מתנפלים עליהם בדרך. אין אוטובוס, אין מוניות שירות, אין כלום. איפה האחריות המוסרית כלפי תושבי המושבה?"

ממועצת פרדס חנה כרכור נמסר בתגובה: "הטיפול בתשתיות אזור התעשייה נמצא על סדר יומה של המועצה. התכנון הוא להתחיל בעבודות לקראת סוף השנה הנוכחית".

כתבה: נירית שפאץ

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות