fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הורים לילדה עם צרכים מיוחדים: חשים התעמרות מצד עיריית נהריה 

המטרה להקל על ההורים. מיכל אבניצילום: תום עזריה
המטרה להקל על ההורים. מיכל אבני צילום: תום עזריה

קרן  וגלי אבני מנהריה הורים לפעוטה עם צרכים מיוחדים, נכה 100 אחוז טוענים להתעמרות מצד עיריית נהריה  וטוענים  כי מערך ההיסעים של עיריית נהריה לטיפול בילדים נכים  פוגע בזכויותיהם.  ביום רביעי בבוקר הנהג  מטעם הסעה של עיריית  נהריה לא המתין לבואה של הילדה, ולאחר שראה את אביה רץ לעברו  החליט לנסוע ולא עצר להעלותה. כתוצאה מכך נאלצו ההורים להסיע את ביתם למסגרת בה היא לומדת ואיחרו לעבודתם.   השבוע פנו ההורים לשר הרווחה חיים כף בדרישה להתערבותו.

מיכל סובלת ממצב רפואי נדיר של מוטציה בגן PPP2R5D . המחלה מורכבת וקשה ופוגעת במערכת העצבים ובתהליכים קוגניטיביים במוח. מיכל היא הילדה בישראל שמאובחנת בתסמונת המעכבת גדילה, התפתחות, רפיון שרירים ועוד.

קרן ומיכל אבני (צילום: תום עזריה)
העירייה מחויבת לספק הסעות. קרן ומיכל אבני (צילום: תום עזריה)

אבני: "מיכל, ביתנו בת השנתיים ועשרה חודשים מוכרת על ידי ביטוח לאומי ואנו משפחה המוכרת על ידי משרד הרווחה בעיריית נהריה. מיכל לומדת במעון יום שיקומי "שקמה" שנמצא בתוך בית החולים בעיר. זה תקופה ארוכה אנו חווים יחס של פגיעה בזכויותינו והתעמרות מצד עיריית נהריה. מיכל זכאית להסעה אל המעון ובחזרה ממנו הביתה שישה ימים בשבוע. את ההסעה אחראית לספק לנו עיריית נהריה על פי חוק. אנו נתקלים בפגיעה מצד חברת ההסעות ועיריית נהריה חדשות לבקרים.

"נקבע בעל-פה בינינו לבין המלווה כי ההסעה תגיע לאסוף את מיכל כל בוקר ב- 7:15. לאחר שהמלווה שמה לב שהם בדרך כלל מצליחים להקדים, היא ביקשה שנחכה להם מתחת לביתנו כבר ב~ 7:10, נעתרנו לבקשתה. היא גם ביקשה שלא להתריע לפני שההסעה מגיעה, ולמרות שההסעה רחוקה מלהיות מדויקת בזמנים שנקבעו, הסכמנו לכך. היום, בשל החלפת חיתול בלתי צפויה ברגע האחרון, איחרנו להסעה בשתי דקות, כלומר היינו למטה ב- 7:12. בדיוק באותו רגע נהג ההסעה החליט שהוא עוזב את המקום. יש לציין שהמלווה לא עצרה אותו מלעשות כך, וזאת למרות ששניהם ראו את בעלי רץ לעברם עם מיכל על ידיו. התקשרנו ליפה יוסף, האחראית על ההסעות מטעם העירייה, והיא סירבה לגלות הבנה כלשהי או לשלוח לנו רכב הסעה. הדבר גרם לכך שנאלצנו להסיע את מיכל בעצמנו למעון ואיחרנו לעבודה.

"מדובר בילדים  בעלי מוגבלויות ולא נתקלתי בחוסר אנושיות כזאת, זו לא הסעה נורמטיבית לבית הספר שאם מאחרים בכמה דקות, אז ההסעה נוסעת. יש מקרים לא צפויים עם ילדים בעלי מוגבלויות ונהוג להמתין מספר דקות או להתקשר.  לאחרונה הנהג גם מסרב להיכנס לחניון של הבניין ולעלות את הילדה ומצפה שנעשה זאת מהכביש. הוא זימן צוות שלם, שכלל קצין בטיחות של חברות ההסעות, את סגנית מנהלת מחלקת הרווחה של העירייה ואת יפה יוסף. הם החליטו שרירותית ומבלי להתייעץ עמנו, שרכב ההסעות לא יאסוף יותר את מיכל מהמקום שבו עצר בשנים האחרונות, אלא במקום מרוחק יותר, לכיוון הכביש. הסברנו במכתב נפרד שנשלח אל מנהלת מחלקת הרווחה בעירייה שהדבר לא מקובל עלינו מכמה סיבות, בין היתר היות ומדובר באי-מילוי הוראות החוק בדבר הסעות לילדים עם צרכים מיוחדים, כמו גם העובדה שהרחקת ההסעה ממקומה הרגיל תיאלץ אותנו לשאת את מיכל שאינה ניידת כלל ושוקלת 12 ק"ג על הידיים ואת כיסא הבטיחות שלה, ששוקל 6 ק"ג עד לרכב ההסעה".

עוד טוענת אבני כי ההסעה רחוקה מלהיות מדויקת בזמנים שנקבעו. "רק השבוע  חיכיתי להסעה בצהריים במשך 13 דקות, ואיחורה גרם לי לאחר לאסוף את בני מהגן. עם זאת, כשההסעה הגיעה באיחור ניכר, לא התלוננתי על האיחור בפני הנהג או המלווה, מתוך הבנה שאיחורים כאלה קורים לשני הצדדים מטבע הדברים. ההסעה איחרה פעמים רבות, הן בבוקר והן בצהריים ולא התלוננו. יש זמן סביר של איחור, הן מצד ההסעה והן מצד ההורים, היות ומדובר בהסעה של ילדים עם צרכים מיוחדים ודברים בלתי צפויים יכולים לקרות כל הזמן איתם והיות ויש גם את תנאי הדרך, שעלולים לעכב. איזה שיטה זאת לעשות פרינציפ להורים?".

המטרה להקל על ההורים. מיכל אבניצילום: תום עזריה
המטרה להקל על ההורים. מיכל אבני צילום: תום עזריה

אבני מסבירה כי מחלקת הרווחה בעירייה נועדה כדי לתת  את השירות המקסימלי לטובת הטיפול המורכב בילדה  ולא לקחת את הנושא כמובן מאילו.  עוד טענה כי יש רק מלווה אחת  שאוספת את ילדי נהריה להסעות ובמידה והיא אינה מגיעה לעבודה ההסעות מתבטלות.

"היו כבר מספר מקרים, בהם הודיעו לנו ברגע האחרון בהודעה קולית בטלפון שאין הסעה מחר מבלי לספק פתרון כלשהו, על אף שזו חובתה של העירייה" מוסיפה אבני,  לצערי אפסו כוחותינו בניסיונות לקבל מעיריית נהריה מענה הולם ולאחר שמכתבים קודמים ששלחנו למחלקת הרווחה של עיריית נהריה לא זכו לטיפול ראוי. הילדה שלנו היא בעלת צרכים מיוחדים, אנו מצפים שמחלקת הרווחה של העירייה תהיה אמונה על רווחתנו כמשפחה ולא תקשה עלינו כשגם ככה קשה לנו ביום יום".

מעיריית נהריה נמסר: "בעניין תלונתה של האם: קיבלנו את התלונה שהועברה באמצעותכם, והיא תיבדק".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות