fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"הוא אמנם יו"ר המרחב, אבל עדיין אחד משלנו"

ניר בן~חיים. העובדים יודעים להעריך (צילום: שלומי גבאי)
ניר בן~חיים. העובדים יודעים להעריך (צילום: שלומי גבאי)

כך מגדירים העובדים את ניר בן~חיים, יו"ר מרחב חדרה והשומרון בהסתדרות, שמתמודד על קדנציה נוספת ברשימתו של אבי ניסנקורן * בן~חיים נחשב לאיש שטח, שצמח מלמטה ונלחם למען העובדים * עכשיו הוא מקווה שיאפשרו לו להמשיך את מה שהתחיל ולהשלים את המהפכה

 

 

מי שעדיין זוכר את תדמיתה האפורה של ההסתדרות, יעמוד נפעם לנוכח המהפך שביצע ניר בן~חיים מאז נבחר לתפקיד היו"ר במרחב חדרה והשומרון. "הוא יו"ר צעיר, עם חשיבה צעירה, רעננה וחדשנית, כריזמטי ומחובר לשטח. הוא בהחלט ההפך מהתדמית האפורה שהייתה להסתדרות עד בחירתו, ולמעשה מהווה סמל להסתדרות החדשה", אומרים עובדים במרחב.

בן~חיים, בן 46, נשוי לסמדר ואב לארבעה, נחשב לפנים החדשות והרעננות של ההסתדרות. הוא מתמודד ברשימת "עוגנים" של אבי ניסנקורן וינסה לזכות בקדנציה נוספת בבחירות שייערכו ב~23 במאי.

מרחב חדרה והשומרון הוא אחד המרחבים הגדולים, וכולל בתוכו 94 יישובים, עירוניים (חדרה, אור עקיבא, אליכין, בנימינה, גבעת עדה, ג'סר זרקא, זיכרון יעקב, פרדיס ופרדס חנה), מועצות אזוריות (עמק חפר, מנשה, חוף הכרמל ואלונה), ומושבים, כפרים, וקיבוצים, או כפי שמגדיר בן~חיים, "המרחב משתרע מבית ליד עד עתלית".

ניר בן~חיים. העובדים יודעים להעריך (צילום: שלומי גבאי)
ניר בן~חיים. העובדים יודעים להעריך (צילום: שלומי גבאי)

צמח מהשטח

זיקתו להסתדרות ולהנהגת העובדים החלה מיום היוולדו. אימו סימי עבדה במעון של נעמ"ת לילדי אומנה, ואביו יעקב עבד בדואר בחדרה, כיהן כחבר ועד ולימים הפך למנהל אזור הצפון של דואר ישראל. החוויות שחלקו ביניהם הוריו בסוף היום הפכו לזיכרונות ילדותו ועיצבו אותו למה שהוא היום.

עלייתו לתפקיד מנהיג העובדים במרחב הייתה טבעית ומהירה. לאחר שסיים את בית הספר היסודי, נרשם למגמת החשמל בבית ספר "עמל". מצויד בתעודת חשמלאי התקבל לעבודה בעיריית חדרה. כעובד עירייה הצטרף ללימודי טכנאות מזגנים, וביחד עם חבריו הקים מדור מיזוג בתוך מחלקת החשמל בעירייה. מאוחר יותר, כשכבר כיהן בוועד העובדים, הוצעו לו תפקידים שונים בעירייה אך הוא דחה את כולם. "בחרתי להתמקד בקידומם של העובדים ולא לקדם את עצמי. בכל שנותיי בעירייה נשארתי עובד מן השורה, עובד כפיים, איש שטח", הוא אומר.

הפעם הראשונה שנבחר כחבר בוועד העובדים של העירייה הייתה בשנת 2005. כבר בתחילת הדרך היה ברור שמדובר במנהיג כריזמטי, עם רגישות, גישה, והבנת הצרכים של העובדים. בן~חיים בלט בתפקודו כחבר ועד, ותוך חודשים ספורים הפך יד ימינו של יו"ר הוועד דאז, רפי סעדה. שלוש שנים לאחר מכן היו"ר סעדה עזב, ובבחירות שהתקיימו לראשות הוועד נבחר בן~חיים כיו"ר החדש, וזאת למרות גילו הצעיר והתקופה הקצרה יחסית בוועד, לעומת חברים ותיקים ומבוגרים ממנו בהרבה. בשנת 2011 התקיימו בחירות גם לוועד וגם לתפקיד היו"ר, ובן~חיים נבחר פעם נוספת.

שנה לאחר בחירותו נפתחה בפניו ההזדמנות להתמודד על תפקיד יו"ר המרחב בהסתדרות. היו"ר הוותיק רמי זילברשטיין עמד לפרוש, ובן~חיים _ שהצליח להשיג את התמיכה של סיעות בולטות בהסתדרות, ביניהן סיעת הליכוד וסיעתו של איש הליכוד חיים כץ, החליט לנסות להתמודד על התפקיד. "משנותיי בוועד העובדים בעירייה ידעתי שיש ביכולתי להוביל את העובדים להישגים, וחשבתי שבאמצעות המרחב אוכל לתרום לציבור גדול יותר", הוא מסביר.

ב~15 ביולי 2012, שבע שנים בלבד מאז החל את צעדיו הראשונים בהנהגת העובדים, נבחר בן~חיים לתפקיד יו"ר המרחב ברוב מוחץ של 70 אחוז מהבוחרים.

כאיש שטח סירב ללמוד את התפקיד מתוך לשכתו והעדיף לצאת לשטח וללמוד את צורכי העובדים מפי העובדים עצמם. בחודשים הראשונים עבר בכל מקומות העבודה במרחב, שוחח עם עובדים ויצר קשרים הדוקים עם הוועדים.

ההגדרה איש שטח מתארת אותו בדיוק רב גם כיום. גם כיו"ר הוא קרוב לעובדים, מקשיב, מסייע, וכשצריך גם משתתף לצידם בהפגנות ובמחאות. אחד העובדים מספר עליו: "הוא לא יושב במשרד, אלא מוביל. תמיד ראשון לצד העובדים. הוא נגיש מאוד, קל לדבר איתו והוא מכיר את הצרכים שלנו. הוא אמנם יו"ר המרחב, אבל הוא עדיין אחד משלנו".

כבר בשנתו הראשונה כיו"ר המרחב הגיע להישג משמעותי. במפעלי נייר עמדו לפטר מאות עובדים. עשרות מכתבי פיטורין כבר היו מוכנים, ובקנה היו עוד מאות מכתבים. בן~חיים נעמד על רגליו האחוריות וניהל מאבק חסר פשרות. לאחר מאבק שנמשך 21 יום הצליח להגיע להסכמה, לפיה מורידים לעובדים 2.5 אחוז מהשכר למשך שנה. הוא הצליח להחזיר להם את הפחתת השכר אחרי שבעה חודשים בלבד, לאחר מכירת חוגלה קימברלי. "הוכחתי שלפעמים עדיף לפעול בחוכמה, ולאו דווקא ללכת עם הראש בקיר. גם אני וגם העובדים ידענו שללא הסכמה להפחתת שכר זמנית, מאות ילכו הביתה. לשמחתי, בזכות הצעד הזה הם עובדים עד היום", הוא אומר ומוסיף: "כל חיי לא אשכח מה קרה לי באמפי קיסריה, בהופעה בה הייתי עם אשתי. אחד העובדים של מפעלי נייר ניגש אלי ואמר לי שלקחתי את האוכל של הילדים שלו. עניתי לו שבזכותי לילדים שלו יהיה אוכל עוד שנים רבות".

הישג משמעותי נוסף של בן~חיים הוא הנהגת מענקי מכירה, מה שלא היה נהוג בעבר. בן~חיים: "ראיתי שכל אחד בא ועושה סיבוב על מפעלים. באים, קונים, ואחרי שנה מוכרים במחיר יקר יותר. אמרתי סטופ, אצלי זה לא יהיה. העובדים הם אלה שעשו את הרווח למפעל, ולכן העובדים צריכים ליהנות מהרווח הזה בעת מכירת המפעל".

אמר ועשה. כך, למשל, במכירת חוגלה קימברלי נהנו העובדים ממענק מכירה, וכך גם עובדי אליאנס לאחר מכירת המפעל. "היום כל מי שקונה מפעל יודע שיש לכלול את מענק המכירה", הוא מצהיר.

איגודם של עובדים תחת כנפי ההסתדרות החדשה הפך לאחת המשימות העיקריות שהציב לעצמו. בן~חיים: "ההסתדרות מהווה רשת ביטחון לעתידם התעסוקתי של העובדים במדינת ישראל, וחשוב לי שעובדים רבים ככל האפשר יהיו זכאים להגנה הזו. לעיתים עובדים פונים אליי בבקשה שאעזור להם להתאגד, ולפעמים אני שומע טוענות של עובדים במקומות עבודה שונים ומעודד אותם להתאגד כדי שנוכל לסייע להם".

אמנם רוב עשייתו מתבצעת במרחב, אבל כשאפשר לסייע לעובדים גם מחוץ לגבולות המרחב הוא אינו מהסס לרגע. כך קרה, למשל, שבמהלך לימודיו לתואר במכללת עמק יזרעאל, שמע טרוניות מחברים לכיתה שעבדו במעברי הגבול בחוזים אישיים. בן~חיים בירר ומצא שמדובר ביותר מ~100 עובדים. הוא סייע להם להתאגד, הצליח להכניסם כעובדי משרד הביטחון, ובמקביל עשה עבורם הסכם קיבוצי המטיב עימם וקובע את תנאי העבודה ומרכיבי שכרם".

בן~חיים: "למרות שמדובר במקום עבודה ארצי, הצלחנו לאגד אותם דרך המרחב, והם לא היחידים. ישנם מקומות עבודה ארציים נוספים שאוגדו דרך המרחב, וזה כמובן במקביל לעבודה השוטפת במרחב עצמו, בו הגענו להישגים של ממש ואיגדנו עובדים במקומות עבודה רבים, ביניהם מטרנה, תרימה, מוסך דיזל, יותר מ~400 נהגים באמניר, ועוד רבים אחרים".

לדבריו, השותפים העיקריים להצלחותיו הם הוועדים במקומות העבודה. "יש לצידי ועדים חזקים, אכפתיים וחדורי אידיאולוגיה. אחד ההישגים שלי זה שהצלחתי ליצור סולידריות בין הוועדים. ערכתי השתלמויות, מפגשים ואירועי גיבוש לוועדים, ואפילו פתחתי קבוצת וואטסאפ שבאמצעותה מקושרים כל הוועדים במרחב. אם בעבר היה נתק וכל ועד פעל בנפרד, הרי היום יש שיתוף פעולה בין הוועדים, הם מתייעצים אלה עם אלה, מחליפים מידע, מחזקים אלה את אלה, ובמידת הצורך מתגייסים לסייע. אפשר לומר שאני פעלתי לחזק אותם, אבל היום הם אלה שמחזקים את המרחב".

ציון ל"מופת"

במקביל להישגים בתחומי תנאי עבודה ושכר, פועל בן~חיים לחדש את ימיה של ההסתדרות גם כארגון חברתי ותרבותי מוביל במדינה. ברוח זו שיפץ את אולם "מופת" המיתולוגי, שבעבר היה אולם תרבות בולט בחדרה, והשיבו לפעילות. התכנים שהוא יוצק לאולם נועדו להשכלה והעשרה, לחיזוק העובדים ולעידוד תנועות נוער.

כיום מהווה האולם שלוחה של בית הספר לוועדים בבית ברל, ומתקיימים בו קורסים לוועדי עובדים. כמו כן בכוונתו להעמיד את האולם לרשות ועדים שיקיימו בו פעילות לטובת העובדים, אירועים, הרצאות, ימי עיון וכדומה, ובנוסף עומד האולם ללא תמורה גם לרשות תנועות הנוער המקיימות בו כנסים, השתלמויות, ופעילויות אחרות, בתנאי שמדובר בפעילות ערכית.

עשייתו והישגיו בכל התחומים הביאו לבן~חיים תמיכה גורפת של רוב הוועדים במרחב, המביעים בו תמיכה בלתי מסויגת. גם הם, ממש כמוהו, יודעים שאת העשייה הזו יש להמשיך.

בבחירות הקרובות יתמודד ברשימת עוגנים (ע"נ) שבראשה עומד יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. לדברי בן~חיים, מה שניסנקורן הצליח להשיג בשלוש שנים, רבים אחרים לא מצליחים להשיג בשנים רבות: "ניסנקורן התווה מדיניות עם תפיסה חברתית מאוד, ואנו עושים הכל כדי ליישם את התפיסה הזו גם במרחב. לפי מדיניותו, ההסתדרות היא פונקציה מובילה שבין תפקידיה צמצום פערים בחברה הישראלית. התפיסה החברתית מתבטאת, למשל, בהעברת אלפי עובדים ממעמד של עובדי קבלן לעובדים קבועים בארגונים שלהם.  גם עובדים עם מוגבלויות אנו פועלים לשבץ במקומות עבודה במרחב, והעשייה עוד רבה".

את המדיניות לקידום נשים וצמצום פערי שכר מגדריים, הוא מיישם בעבודה צמודה עם יו"ר נעמ"ת במרחב שרה גובס, אף היא מתמודדת ברשימת "עוגנים": "אנחנו מחזקים את הכוח הנשי ושרה היא האישה המתאימה ביותר להוביל".

בן~חיים מסכם: "אני מאוד מקווה שייתנו לי את הכוח להמשיך במה שהתחלתי ונצליח יחד להוביל את העובדים במרחב לשנים טובות יותר".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות