fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

דרך הקיסר

אם אתם מזדמנים לשוק רמלה-לוד הפועל בימי שני בקריות, אתם לא טועים. זהו יהודה קיסר, הגיטריסט האגדי, שעומד בכניסה, מצטלם עם מעריצות, מנגן ומוכר דיסקים. אחרי הנפילה הכלכלית הקשה, הוא מתגורר לסירוגין בבית אחותו בקרית אתא, מתפרנס מהופעות עם ההרכב החדש שהקים, וכן. גם מהעבודה בשוק
יהודה קיסר (צילום: דורון גולן)
יהודה קיסר (צילום: דורון גולן)

 

אני מתקשה להסביר מה קרה לי כששמעתי שיהודה קיסר, אחד מנגני הגיטרה הטובים ביותר שצמחו במדינת ישראל, מגיע מדי שבוע לשוק רמלה לוד בקריות, למכור את הדיסקים שלו ולנגן על הגיטרה. קיסר לא סתם בחר להגיע לקריות, הוא מתגורר מדי פעם אצל אחותו, מזל משולם, בקרית בנימין. במהלך השנים האחרונות כבר פורסמו כמה כתבות על קיסר והמצב כלכלי אליו נקלע, שגרם לו להתגורר במכוניתו או לנגן בשווקים לפרנסתו, אבל בשנה האחרונה הוא דווקא החל לשקם את עצמו, הקים הרכב חדש ואפילו ניסה את מזלו באחד מתוכניות הריאליטי בטלוויזיה. בקרוב, יעלה ההרכב הופעה המבוססת על סיפור חייו, וקיסר גם יספר לקהל את סיפורם של רוב ענקי הזמר המזרחי בישראל.

יהודה קיסר (צילום: דורון גולן)
יהודה קיסר (צילום: דורון גולן)

הוא נולד בכלל לשם מיכאל קיסר בשנת 1954 בקרית אונו וגדל בשכונת כרם התימנים בתל אביב. הוא היה ילד מאוד שובב ואולי זה מה שחיבר אותו בסופו של דבר לגיטרה, אותה קיבל כששוחרר מאשפוז ארוך בבית החולים בעקבות פציעה בלונה פארק תל אביב. "הייתי הפצוע הראשון בלונה פארק בתל אביב", הוא מספר, "הייתי נער פעלולן כזה. כל המתקנים בלונה פארק היו חשמליים חוץ ממתקן מכוניות הקארטינג שנסעו במסלול בין הצמיגים. אני והחברים שלי הבנו שאי אפשר להשבית את המכוניות בלילה, כי הן לא היו חשמליות, אז היינו מגיעים בלילה ואיך שהיו מכבים את האורות, היינו מטפסים על החומה ועושים חרקות. באחת הפעמים נתקעתי בצמיגים תוך כדי נסיעה, קמתי מהרכב שהיה תקוע, אבל עדיין מונע וחשבתי למשוך אותו אחורה, אבל אז הגיע חבר אחר שנהג במכונית ודרס לי את שתי הרגליים, נפלתי על הראש איבדתי את ההכרה. התעוררתי באיכילוב עם רגל אחת מרוסקת לגמרי, והשנייה חצי מרוסקת. כששחררו אותי הביתה שאלה אותי אמי מה אני רוצה, אמרתי גיטרה. מאושפז לידי היה עם גיטרה, אדם צעיר שהיה מנגן לעצמו, ובין לבין, היה מניח אותה בין המיטות שלנו ונרדם. אני הייתי שולח את היד ומנגן צלילים ופעם אחת, הוא התעורר ואמר לי: 'ילד, אתה יכול לנגן'. בדרך הביתה מבית החולים, ברחוב אלנבי, אמא שלי קנתה לי אקוסטית פשוטה. ככה שכבתי עם הגבס על הרגליים שמונה חודשים וכל היום ניגנתי בגיטרה".

קיסר התחיל לנגן בגן הציבורי, כשכל החברים מתאספים סביבו. "כשאחותי מזל התחתנה, הגעתי לחתונה מוקדם והייתה שם להקה עם הזמר התימני הידוע אהרון עמרם. הם בדיוק כיוונו את הכלים, לקחתי את הגיטרה ושאלתי אם אני יכול לנגן. התחלתי לנגן מוזיקה תימנית ואהרון הסתובב אליי. הוא חשב שזה הנגן שלו וכשראה שזה אני שאל: 'מי אתה? מאיפה אתה יודע לנגן ככה, אני יכול לקחת אותך להופעות?'. הייתי בן 13 אז אמרתי לו לדבר עם אבא שלי. התחלתי להופיע. הייתי ילד פלא".

יהודה קיסר (צילום: דורון גולן)
מוכר דיסקים בשוק רמלה-לוד. יהודה קיסר צילום: דורון גולן)

בצבא הוא ניגן עם הלהקות הצבאיות ובלהקת הרבנות ואחר כך הוצב ביפו, במחוז דן של צה"ל ובתור סלב, היה מגיע לשלוש שעות בבוקר והולך לאולפן. "משם לשם זה התפתח וכולם יצאו דרכי _ אלי לוזון, ג'קי מקייטן, מרגלית צנעני וזוהר ארגוב. לא גביתי מהם כסף, רק נתתי להם מקום להקליט ולצאת החוצה להיות זמרים, התקיימתי מספיק טוב מהלהקה שהקמתי אז עם רמי דנוך. עם הזמן הזמרים האלה התקדמו והתפתחו, וזה עשה לי טוב. בכוחות עצמם הם לא היו יכולים להקליט, כי במשפחות שלהם לא היה כסף וזה גם נחשב לפריצות באותה תקופה. אבות היו מעדיפים שילמדו בישיבה, אז הם באו אלי והקליטו ונהניתי מכל רגע שהם עשו את זה. בדרך גיליתי גם את שריף, הוא היה בן טיפוחיי, גר אצלי חודשיים בבית, בחופש הגדול של כיתה ז', הקלטתי לו את 'בסבוסה' והוא נהיה מטאור, כבש את כל המדינה עם הקול והייחודיות שלו".

 

קיסר הקליט באולפנים במשך עשור, במהלכו קמו עוד אולפני הקלטות, שהבינו שיש הרבה כסף במוזיקה המזרחית. יום אחד, הוא קבע להיפגש עם איציק קאלה באולפן עם צאת השבת.

"כשהגעתי ראיתי אותו עומד בחוץ, הוא אמר לי שאי אפשר להיכנס, כי יש מים במדרגות והדלת מכוסה מים. האולפן היה במרתף, אני יורד ורואה שכל המרתף מלא מים וכל הציוד החשמלי הלך. צינור בחוץ התפוצץ וכל השבת ירדו המים ומילא את האולפן. ציוד של 200 אלף דולר הלך לעזאזל". למרות שהיה ביטוח, חברת הביטוח פיצתה אותו בסכום מגוחך של 20 אלף דולר.

"לא יכולתי לעמוד בזה, דיברתי עם אביהו מדינה ואמרתי לו שאני צריך עזרה. הוא נכנס איתי כשותף ושיקמנו את האולפן. הוא היה שותף שלי במשך שלוש שנים, אבל בזמן ששיקמנו את האולפן, הזמרים שעבדו איתי הלכו לאולפנים אחרים, ופה התחילה ההתדרדרות. בגלל הלחצים, חליתי ואושפזתי בבית החולים לאחר שהתפוצץ לי התריסריון. ניתחו אותי דחוף ונגמרו לי המשאבים, התגרשתי, לא יכולתי לעבוד ולהופיע ונגמר הכסף".

הכתבה המלאה ביום שישי בהד הקריות וכבר הערב במהדורה הדיגיטלית

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות