fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בשירותים הווטרינריים בקריות מתריעים מהתפרצות מחלת הכלבת בקריות

ד"ר דוד דדיה. צילום: ד"ר אלי שוסטרמן
ד"ר דוד דדיה. צילום: ד"ר אלי שוסטרמן

עלייה חדה במקרי הכלבת בצפון הארץ ובסמוך לאזור הקריות, מעוררת חשש כבד כי בעלי חיים שנגועים בנגיף הקטלני יגיעו לקריות ויפיצו את המחלה בקרב בעלי חיים ובני אדם.

ישראל מוקפת במדינות, אשר בהן המחלה אינה זוכה לטיפול ומניעה מצד השלטונות. מקור התפרצות המחלה נובע מחדירות מאסיביות ומתמידות של נגיף הכלבת, על ידי חיות בר ובעיקר תנים מעבר לגבול הירדני. המחלה נתגלתה בבעלי חיים שנכנסו לשטח מדינת ישראל באזורי הגבול, וכן בכלבים הנמצאים בשטח ישראל ואינם מחוסנים כנדרש בחוק.

ד"ר דוד דדיה. צילום: ד"ר אלי שוסטרמן
ד"ר דוד דדיה. צילום: ד"ר אלי שוסטרמן

מרגע שנגיף הכלבת הגיע למוח, המחלה מתפרצת והמוות הבלתי נמנע מתרחש תוך כעשרה ימים. הוא עובר לנשא על ידי נשיכה ומגע של רוק של החיה החולה בדם של הננשך. במקרה של חשש להדבקה ניתנת לבני אדם סדרה של זריקות חיסון, המגינות מפני המשך התפתחותה של המחלה. המחלה הקטלנית עוברת רק בין יונקים כמו כלבים, חתולים, תנים ובני אדם. השירותים הווטרינרים במשרד החקלאות משקיעים בשנים האחרונות כשישה מיליון שקלים בשנה, לפעולות למניעת התפשטותה, בהן חובת חיסון שנתי נגד כלבת לכל כלב מגיל 3 חודשים, איסוף כלבים משוטטים ופיזור שנתי של חיסון אוראלי של פיתיון המכיל תרכיב חיסון ומיועד לתנים ושועלים.

"גם בקריות אנחנו חשופים למחלת הכלבת" אומר הווטרינר העירוני, ד"ר דוד דדיה, שאחראי על השירות הויטרינרי המשותף לקרית ביאליק, קרית מוצקין וקרית ים "השנה מדובר בתנים שנושכים ומעבירים את המחלה וכבר קיבלנו דיווחים על תנים שנראו באזור שלנו". דדיה מסביר כי השטחים הפתוחים סביב הקריות, החל משטחי רפא"ל, אזורי השדות ליד שפרעם ואעבלין ואזור השדות החקלאיים בסמוך לקרית אתא, מהווים דרכים עבור חיות שנושאות את מחלת הכלבת להגיע לקריות.

"אנשים לא מתייחסים לזה ברצינות מספקת" מזהיר דדיה ואומר כי כל מקרה של נשיכה חייב בדיווח למשרד הבריאות שכן מחלת הכלבת יכולה להופיע גם חצי שנה אחרי הנשיכה וברגע שהיא מתפרצת התוצאה היא אחת: מוות. חיה שנושכת ונתפסת נלקחת להסגר למשך עשרה ימים ובמידה ומפתחת סימני כלבת, חייב הננשך לעבור סדרת של זריקות לחיסון.

דדיה מסביר כי כיום כל כלב מחוייב בחיסון נגד כלבת פעם בשנה והוא ממליץ כי גם חתולי בית שיוצאים לרחוב יחוסנו נגד כלבת. לאור החשש מהתפרצות המחלה בקריות פועל השירות הווטרינרי חמישה ימים בשבוע למתן חיסונים מסובסדים. דדיה אומר כי תושבי הקריות חייבים להקפיד על היגיינה סביבתית ולסגור את פחי האשפה כדי שריח האוכל לא ימשוך חיות חולות וכמובן להתרחק מכל חיה משוטטת. עוד אומר דדיה כי בעלי הכלבים חייבים ללכת איתם כשהם ברצועה על מנת שלא ישוטטו לבד ובכך הם עלולים לפגוש חיה חולה שתעביר להם את המחלה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות