fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בטבעיות

השמפו שהרג את הדגים והצמחייה שבביתם הדליק נורה אדומה אצל בני הזוג טלי מצליח ועידו משעל מעין עירון. "שאלנו את עצמנו מה יש בשמפו הזה והאם הוא רעיל גם לילדינו?". כך נולד בכרכור לפני עשור העסק "לבנדר", שמתמחה במוצרי קוסמטיקה 100 אחוז טבעיים וידידותיים לאדם ולסביבה. בשנה וחצי האחרונות נפתחו שני סניפים נוספים במרכז
טלי מצליח ועידו משאל (צילום: הילה אייזינגר)
טלי מצליח ועידו משאל (צילום: הילה אייזינגר)

בקיץ הקרב חוגג העסק לקוסמטיקה טבעית לבנדר שבכרכור עשר שנים לקיומו. בעלי העסק, טלי מצליח ועידו משעל, תושבי עין עירון, בני זוג והורים ל-4, פיתחו את העסק באופן טבעי מביתם הפרטי.

"כשבנינו את ביתנו, בנינו מערכת שאוספת את מימי המקלחות והכיורים", מספר טלי, המים האלה נאספים לשרשרת של שלוש בריכות, בהן המים עוברים טיהור טבעי דרך צמחים ואבני טוף. בקיץ, כשהגינה יבשה, מערכת המים האפורים ירוקה ופורחת. אל הבריכה האחרונה המים מגיעים נקיים, ויש בה דגים".

באחד הימים ביוני 2006, גילו בני המשפחה שכל הדגים מתו. "זה קרה פתאום, בבת אחד. רצנו הביתה לראות מה קרה, והתברר שהילדים החליטו לעשות אמבטיה משותפת, וכדי שיהיה להם קצף, שפכו חצי בקבוק שמפו נגד קשקשים לאמבטיה. כשהמים יצאו לבריכה, הדגים מתו מיד, כמה ימים אחר כך כל הצמחייה מתה. לקח שבושה שבועות עד שכל המערכת השתקמה".

טלי מצליח ועידו משאל (צילום: הילה אייזינגר)
טלי מצליח ועידו משאל (צילום: הילה אייזינגר)

ניסיונות במטבח הביתי
החוויה הלא נעימה עוררה שינוי בחייהם של בני הזוג. "שאלנו את עצמנו לראשונה מה יש בשמפו הזה שהרג את הדגים והרס את הצמחייה. עידו היה אז מהנדס כימיה, ביולוג, והיום הוא גם הומיאופת קלאסי. אני עבדתי בהנחיית קבוצות. עד אז היינו מודעים לצורך לבדוק תוויות של מוצרי מזון, אבל לא חשבנו על מוצרי הקוסמטיקה. אחרי אותו אירוע התחלנו לחשוב: 'אם זה רעיל לדגים, אולי זה רעיל גם לילדים שלנו?'. בדקנו תוויות, ועידו, על סמך השכלתו המקצועית, הבין שרוב מוצרי הטיפול לא עדינים, לא לאדם ולא לסביבה, והחלטנו לייצר משהו חלופי".
בני הזוג התחילו לחפש מתכונים באינטרנט ולרקוח מוצרים בלילות במטבחם הביתי. "נתנו את המוצרים לשכנים ולחברים כמתנות, וקיבלנו פידבקים שהפתיעו אותנו, כמו היעלמות של אסתמה של העור לילדים. כל ילד חמישי סובל מזה כיום, ולרפואה הקונבנציונלית אין תשובה לכך פרט למתן סטרואידים. לנו יש משהו עדין וטבעי להציע. כשראינו שאימהות היו מוכנות לתאם איתי בלילה כדי להשיג את הקרמים, הבנו שיש לנו משהו ביד".
ב-2007 הוקם העסק ברחוב נעורים 54 בכרכור. "בשנים הראשונות עבדנו במקביל בעבודות הקודמות שלנו ונשענו גם על חסכונות, עד שהעסק התבסס. החזון שלנו היה הקמת חברה בינלאומית מובילה שמציעה קוסמטיקה 100% טבעית וידידותית לאדם ולסביבה. בהתאם, בלבנדר כרכור קיימת מערכת אקולוגית של שלוש בריכות שאוספת את כל השפכים שלנו ומטהרת אותם. העסק לא עובד בשבת. באתר החברה (www,lavender.co.il) יש שפע מאמרים, בין השאר על חשיבות ההזעה ומרכיבים בקוסמטיקה ועל שמנים ארומתיים. אנחנו משתדלים שהמחירים יהיו נגישים ושווים לכל נפש, ומוצרי הפנים שלנו הרבה פעמים זולים יותר מהקונבנציונליים".
החזון שעומד מאחורי העסק ממשיך את הלך הרוח שהחלו בו כשראו את הדגים המתים. "החלטנו שנעשה את זה כמו שאנחנו מאמינים. המוצרים שלנו ייחודיים בכך שהם ללא כימיקלים, ללא חומרי ריח סינתטיים וללא חומרים משמרים, וידידותיים לאדם ולסביבה. גם מבין החומרים הטבעיים אנחנו בוחרים את הכי עדינים. יש אנשים רגישים מאוד. אנחנו מנסים לתת מענה טבעי לכל הגילאים, מתינוקות ועד קשישים, ולכל עונות השנה. בכל תקופה ובכל עונה אנשים זקוקים לדברים אחרים".
שיתוף הפעולה בין בני הזוג בעסק כולל חלוקת תפקידים. עידו אחראי על המעבדה ושלב הייצור. הוא מהנדס כימיה וגם הומיאופת. יש לו את שני העולמות, גם החוקר מהטכניון וגם האיש שמבין שהאדם הוא מכלול שלם ויש בו השפעות אנרגטיות. בתכשירים הם מסתמכים על מחקרים שנערכים בעולם ונשענים על רפואה מסורתית וארומתרפיה. פיתוח הם עושים ביחד, וטלי מתמקדת יותר בשיווק ובמכירות. למעבדה יש אישורים לפי תקן משרד הבריאות ולפי תקן אירופי.
חשוב להם שכל אחד יידע מה יש במוצרי הקוסמטיקה ויבחר במה להשתמש. לכן הם מציעים גם סדנאות להכנת קרמים שבהן נותנים כלים להבין מה כתוב בתוויות וגם מכינים ביחד קרם טבעי. "זה שילוב של המקום שלי כמנחת קבוצות והידע הרב שיש לי במרכיבי קוסמטיקה", מסבירה טלי על הסדנאות.
המקום מייצר ומוכר יותר מ-100 מוצרים, כולל סדרה של מוצרים לתינוקות שהם מאוד עדינים ומותאמים לעור התינוק, דאודורנט 100% טבעי, מוצרים לשיער ולגוף, קרם דוחה יתושים, מוצרים לפנים ולכל סוגי העור וסדרה ייחודית עם אצה אדומה שגדלה בערבה, ויש לה תכונות מיוחדות -היא שומרת על אלסטיות העור וטובה גם למניעה והבהרה של פיגמנטציה.

"המוצרים מוגדרים כמוצרים קוסמטיים ולא כתרופות. אבל תמיד יש בהם פן טיפולי. הם מתאימים לאנשים בריאים ולאנשים שסובלים מעור רגיש או רגישים לריחות. יש תכשיר שמונע נשירת שיער, דאודורנטים שלא חוסמים בלוטות הזיעה. הריחות הם של שמנים ארומטיים, שיש להם השפעה על הגוף ועל הנפש. כשאנחנו בונים מוצר יש לו פן טיפולי, אבל מבחינת הלקוח יש לו גם ריח טוב ותחושה נעימה".

כמו מזון טרי
אחד הביטויים של קוסמטיקה טבעית הוא תאריך התפוגה. "לקוסמטיקה רגילה אין תוקף תפוגה. זה נוח ליצרנים. יש בה חומרים משמרים מאוד חזקים, כמו פורמלהיד. אצלנו אין חומרים משמרים ויש למוצרים תוקף של שנה וחצי, או חצי שנה מהפתיחה. אנחנו מייצרים כל מוצר כל שלושה חודשים, כמו מזון שצריך להגיע טרי ללקוח, והוא נשמר אצלנו בטמפרטורות מסוימות".
בשנה וחצי האחרונות נמשכה מגמת ההתרחבות ובני הזוג פתחו שתי חנויות נוספות, בכפר סבא ובשרונה מרקט בתל אביב. "אנחנו גם עושים משלוחים דרך האתר. בשלוש החנויות שלנו אפשר לתאם מיני טיפול של רבע שעה או 20 דקות שהקוסמטיקאית עושה בחנות תוך שימוש במוצרים. יש גם חדר טיפולים שאפשר לתאם בו טיפול למי שזקוק".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות