fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בחדרה מנסים להרכיב קואליציה. דוח מהשטח

מלאכת הרכבת הפאזל של הקואליציה העירונית נמשכת, כשחברי סיעות רבים רואים עצמם שותפים טבעיים בהנהלת העיר בקדנציה הבאה. דו"ח מצב
צביקה גנדלמן. צילום: קרן אידלזון
צביקה גנדלמן. צילום: קרן אידלזון

שלושה שבועות עברו מאז הבחירות לרשויות המקומיות והמו"מ הקואליציוני עם הסיעות הרבות שירכיבו את מועצת העיר חדרה בעיצומם. מכל רחבי המפה הפוליטית המקומית נשמעים קולות של חוסר שביעות רצון מהעיכוב בקבלת החלטות בדבר הרכב הנהלת העיר והשאלה הגדולה היא האם ראש העיר צביקה גנדלמן יבחר להרכיב קואליציה חדשה- ישנה, בשיתוף עם חברי הסיעות הוותיקות, או שמא יחליט ללכת בדרך חדשה ולהשיג רוב ע"י צירוף השחקנים החדשים והתחשבות בקולות הבוחרים שנתנו את אמונם בסיעות שדורשות שינוי.

אחת מהסיעות הבולטות במערכת הבחירות הייתה רשימת מחוברים בראשות עו"ד יניב דרי, חבר מועצה לשעבר, שהיה חלק מהנהלת העיר הקודמת ו"הועזב" באמצע הקדנציה בשל הביקורת הגלויה שהעביר על מדיניות העירייה. מחוברים זכתה באמון הציבור עם שלושה מנדטים ומספר הקולות הגדול ביותר ומהווה כוח פוליטי שיש להתחשב בו. בניגוד לשאר הסיעות, חברי מחוברים לא דרשו אף לא תפקיד אחד בשכר והתמקדו בדרישותיהם בקבלת כלים מעשיים שיאפשרו להם לפעול לטובת העיר.

במהלך הפגישות עם צוות המו"מ שמונה ע"י עיריית חדרה, הציגו חברי רשימת 'מחוברים' את דרישותיהם. מספר 3 ברשימת 'מחוברים', רון שגן, אמר השבוע ל"חדשות חדרה": "דרשנו לבנות שלושה מינהלים חדשים. מינהל תכנון, פרויקטים ופיתוח לתכנון וביצוע פרויקטים למגורים, תעשייה, פנאי ומוסדות ציבור. מינהל קהילה לחיזוק הקהילות בשכונות ועזרה לוועדים. ומינהל החינוך, שיחלוש על אגף החינוך, עמותת פנאי העיר, אגף הרווחה והמתנ"סים".

שגן הוסיף ואמר כי נערכו שני דיונים בין חברי הסיעה לבין צוות המו"מ ואף נתקבלה לידיהם טיוטת הסכם המתייחסת לדרישותיהם השונות. "בגדול, לא קיבלנו שום סמכות ממשית מהסמכויות שביקשנו. ההסכם הזה אינו מקובל עלינו, אך אם ראש העירייה ישקול מחדש וישנה מהותית את ההצעה וייתן לנו סמכויות אמתיות, בוודאי שנשמח להמשיך את המו"מ. זה לפתחו ולהחלטתו של ראש העיר. אם תהיה נכונות לשותפות אמתית ונקבל את הסמכויות כדי לפעול לטובת העיר ותושביה, כולם ייהנו מפירותיו של התהליך".

יניב דרי. צילום: רועי שושן
יניב דרי. צילום: רועי שושן

מאחר ומערכת הבחירות לא התנהלה על מי מנוחות, בלשון המעטה, בייחוד בין רשימת "חדרה בתנופה" בראשותו של ראש העיר גנדלמן ומחוברים, נפגשו הצדדים כדי לנקות את האווירה. "גנדלמן נפגש עם יניב באופן אישי, מטרת הפגישה הייתה כדי לנקות דם רע. זכינו לאמון הגדול ביותר מכל הסיעות וזה חזק יותר מכל מה שהיה במערכת הבחירות, בפרט לאחר השיחה ביניהם".

שגן הוסיף: "לראש העיר יש שתי חלופות: ליצור בסיס חדש בהתאם למי שהציבור הצביע לו עם שתי הסיעות הגדולות, מחוברים והעיר של כולנו, או להיצמד לקואליציה הישנה שלו, שהציבור לא נתן בה את אמונו ואף הקטין אותה בעשרות אחוזים בבחירות".

סיעת העיר של כולנו בראשות ניר בן חיים, קיבלה גם היא שלושה מנדטים ויש להניח, כי צוות המו"מ יביע נכונות ורצון לשתף את חברי הסיעה להנהלת העיר, גם משום שכוחם האלקטורלי הוא משמעותי וגם משום שחברי הסיעה הם בעלי ניסיון עשיר בעשייה ציבורית בעיר ויכולים לתרום רבות ליציבות הקואליציה.

הרב בנצי נורדמן, מספר 3 ברשימה וחבר מועצה ב-15 השנים האחרונות אמר השבוע: "נפגשנו לפגישה שנייה עם צוות המו"מ הקואליציוני. הייתה אווירה מצוינת, ישבנו על הקווים הכלליים של שיתוף הפעולה בינינו, כשכולנו בסופו של דבר מאמינים שהחשוב מכל הוא לשרת את העיר ותושביה, תוך מימוש מדיניותו של ראש העיר הנבחר. אנחנו מרגישים שהבסיס הוא איתן".

שר האוצר כחלון עם ניר בן חיים ובנצי נורדמן
שר האוצר כחלון עם ניר בן חיים ובנצי נורדמן

מי שנחשף לכלי התקשורת המקומיים לאחרונה, קרא בוודאי רבות על תיאוריות שונות בנוגע להתקדמותן של הסיעות השונות במו"מ הקואליציוני, בייחוד בהתייחס להעיר של כולנו. נורדמן מגיב על הפרסומים: "אנחנו המומים מכמות השמועות והדיסאינפורמציה, עיתונים שנפלו בשטויות ופרסמו מידע מוטעה. באחד העיתונים אפילו צוטטה כביכול רשימת דרישות שלנו, בזמן שאנחנו לא ריכזנו רשימה כזו".

נורדמן הוסיף: "לגבי תפקידים בשכר, כן ביקשנו את תפקיד הסגנות, כדי שיו"ר הסיעה יוכל באמת לעזוב הכל ולשרת את הציבור, אבל ודאי שלא הוצב אולטימטום. להיותנו סיעה גדולה עם שלושה מנדטים יש השפעה חיובית. נאמר לנו שאנחנו חברים רצויים בקואליציה וראש העיר ישמח לשיתוף פעולה אתנו, כך שאנחנו מאד אופטימיים בעניין הזה".

סגן ראש העיר וראש סיעת חדרה ביתנו, רומן גישר, מגלה אופטימיות זהירה ובעיקר מסתמך על תפקודו בהנהלת העיר בחמש השנים האחרונות וההסכם הקואליציוני שנחתם עם סיעתו טרם מערכת הבחירות. "סיעת חדרה ביתנו הגיעה לתוצאה יפה. היינו נאמנים ותמכנו בראש העיר בכל הכוח. הבאנו תוצאה של כמעט 4,000 קולות, היה חסר לנו קצת למנדט שלישי ואני חושב שנמשיך לנהל את העיר יחד לקדנציה נוספת".

רומן גישר וצביקה גנדלמן
עבודת צוות. רומן גישר וצביקה גנדלמן (צילום: עיריית חדרה)

בהתייחס לדרישותיו במו"מ, אומר גישר כי הדרישות לא השתנו מהקדנציה הקודמת. "הבסיס הוא כמובן קליטה ואזרחים ותיקים ולגבי סגנות, אני מאמין ומקווה שאמשיך כסגן לקדנציה נוספת. אני מאמין ששותפתי מירי נחשונוב תקבל את תיק מעמד האישה וכל מה שקשור לעסקים קטנים. חסרות לנו נשים במועצה ולמירי יש יכולות, יוזמות ואנרגיה גדולה".

טרם החלה מערכת הבחירות, נחתמו הסכמים קואליציוניים בין ראש העיר גנדלמן לשש סיעות שונות. ההסכמים עם שלוש המפלגות הדתיות ש"ס, זהות יהודית והבית היהודי, הכעיסו והדאיגו תושבים רבים שחששו שהסכמים אלו יובילו להתחרדות העיר. בניגוד לתחזיות ולציפיות, הבית היהודי לא הגיע ל-1,600 קולות שישלימו מנדט ונשארה בחוץ ואילו ש"ס וזהות יהודית נותרו עם 2 מנדטים לכל אחת.

בועז ביטון, יו"ר ש"ס בחדרה, התבטא לגבי הקושי שעומד בפני גנדלמן להקים קואליציה יציבה ורחבה והביע הבנה לנוכח ההשתהות בקבלת ההחלטות. "אנחנו מחכים בכיליון עיניים להחלטות. הרכבת קואליציה יציבה היא מורכבת ואנחנו מבינים את ההשתהות במשא ומתן. אנחנו מקווים שראש העיר יעמוד בכל ההתחייבויות שלו. הפעילות הגדולה של ש"ס ביום האחרון לפני הבחירות תרמה רבות להצלחתו בבחירות".

לגבי דרישות הסיעה אמר ביטון: "הדרישות שלנו לא השתנו מהקדנציה הקודמת מעבר לנושא היחיד שהוא סגנות בשכר. במשך 5 שנים ישבתי בעירייה יום יום ועבדתי בהתנדבות. אני חושב שגם להתנדבות יש גבול ואנחנו מאמינים שבקדנציה הבאה גנדלמן יעמוד בהתחייבויותיו ונקבל סגן בשכר".

בועז ביטון עם גנדלמן (צילום: דוברות עיריית חדרה)
בועז ביטון עם גנדלמן (צילום: דוברות עיריית חדרה)

ביטון התייחס לריבוי השחקנים החדשים בזירה הפוליטית: "הבעיה היא שאם גנדלמן ירכיב קואליציה של 11, הוא ימצא את עצמו בעוד חודש מתקשה להעביר את תקציב העירייה. השאיפה שלו תהיה להרכיב קואליציה של 14-16 חברי מועצה, שגם מתוכם יש כמה פוליטיקאים טירונים שגנדלמן לא באמת יכול לסמוך עליהם. חברי המועצה צריכים להבין שהם לא מגיעים כדי לשלוט, אלא לשנות ובדרך לשינוי צריך לאכול כמה צפרדעים".

מקורב לסיעת זהות יהודית מוסר כי המו"מ נמצא בשלבים מתקדמים והוא מאמין שראש העיר יכבד את ההסכמים שעשה, בייחוד עם 'זהות יהודית' שחבריה תמכו בו לאורך כל הדרך.

יש לציין כי בהסכמים שנחתמו בין גנדלמן לסיעות השונות מופיע סעיף שמתייחס לתפקיד של סגן ראש העיר, שהנו תפקיד בשכר. בהסכמים מצוין כי במידה והרשימות איתן נחתמו הסכמים תקבלנה מספר מנדטים זהה, הרשימה שקיבלה את מספר הקולות הרב ביותר תזכה בתפקיד הסגנות הנכסף. מאחר ומבין הסיעות איתן נחתמו ההסכמים, זהות יהודית קיבלה את מספר הקולות הרב ועקפה את ש"ס בכ-700 קולות, ייתכן וצפוי מאבק על התפקיד שיגרום לעיכובים נוספים בהרכבת הנהלת העיר.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות