fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אנדרטת בית ליד – יוזמה של אישה אחת

שרה קונפורטי האנדרטה צילום שרה קונפורטי
שרה קונפורטי האנדרטה צילום שרה קונפורטי

את האנדרטה בצומת בית ליד תכננה וביצעה שרה קונפורטי, אמנית זכוכית ויטראז'ים ואריחי קרמיקה מכפר יונה לזכרם של 21 חיילים ואזרח שנהרגו בפיגוע ההתאבדות כפול שאירע במקום ב-22 בינואר 1995. האנדרטה מוצבת על שטח של 1.5 דונם ומורכבת מסולם בגובה 30 מטר המכוון לשמיים ועליו 22 דמויות של חיילים. השבוע היא מציינת את סיום השיפוץ של האנדרטה שהיתה במצב חמור:

שרה קונפורטי האנדרטה צילום שרה קונפורטי
שרה קונפורטי האנדרטה צילום שרה קונפורטי

"השלמנו משימה חשובה ביותר. שינינו את צבע הסולם עליו פוסעים פסלי החללים לאינסוף. כעת הוא בצבע הקרוב ביותר לצבע השמיים, מעין תכלת אפרפר, וזאת על מנת שהסולם יתמזג עם השמיים ורק הדמויות יבלטו. כעת הכוונה שהדמויות הפוסעות לאינסוף, לנצח, לשמיים מתבטא בצורה היפה והטובה ביותר ובכך מבליט את עוצמת האנדרטה בצורה הנכונה והחזקה ביותר. הסולם והדמות הראשונה היוצאים מהאדמה, אדמת ארץ ישראל, עולים מרחפים כלפי מעלה. האנדרטה מספרת את סיפור עם ישראל, את מורשתו, את עברו, את תרבותו, את אבדן בניו, את אבלי המשפחות, אבל גם את עוצמתו, את החוזק והחוסן הנפשי, את הכוח העצום שבנו. האנדרטה כסמל לעצמה הגדולה מהחיים. אנדרטה המתארת את האסון שקרה וממחישה אותו, אנדרטה שלא תאפשר לך לשכוח את האסון שקרה".

כעץ אשר שורשיו נטועים עמוק באדמה הוסיפה קונפורטי צבעי ירוק לפסלים הראשונים לסמל צמיחה והתחדשות ופרישת הענפים כלפי השמיים, כלפי האור עד לאינסוף:

שרה קונפורטי על האנדרטה צילום פרטי
שרה קונפורטי על האנדרטה צילום פרטי

"זו אנדרטה של אמונה ושל תקווה ושל אהבה. זו היתה משימה לא קלה בלשון המעטה, אבל הודות לגופים ואנשים פרטיים שפניתי אליהם להתנדב למשימה עשינו זאת. כאן אני רוצה להודות בשמי וגם בשם המשפחות השכולות של חללי בית ליד לתעשייה האווירית ששלחה אנשים מדהימים, שעבדו כמעט שבועיים מכל הלב, שפשפו, ומירקו, וצבעו, והבריגו, ועבדו ללא לאות להשלמת המשימה על הצד הטוב ביותר. ותודה לחברת יפעת הובלות והשקעות בע"מ , לגיא פלד על תרומת משאית מנוף סל לארבעה ימים שהסכים לכל בקשה קטנה. לחברת עוז משא, לאורן אליהו היקר על תרומת משאית מנוף סל לשלושה ימים ולתרומת עגלת גרר לשבועיים להובלת הקומפרסור. לציון בוחניק שבלעדיו לא היינו משיגים משאיות מנוף לאחר שפירסם את בקשתי בקבוצה שלו. למסעדה המצוינת חומוס פול אחמד סעיד שתרמה אוכל מכל הלב לכל הצוות כל יום".

"תודה לעפר רוזן, יו"ר עמותת המשפחות השכולות ולוועד שנענו לבקשתי להחלפת צבע הסולם מחום לתכלת שמיים ולמימוש הפרויקט וכך התאפשרו, התממשו והתמזגו תחומי האמנות והחיים והצורך הפרקטי בשיפוץ כאחד".

שרה סיפרה על הפיגוע בצומת בית ליד: 

"שמעתי את הפיצוץ בזמן אמת, כשנודע לי שנהרגו חיילים מיד ראיתי מול עיניי תמונה של חיילים עולים לשמיים. אחרי השבעה הצעתי לראשי כפר יונה להקים את האנדרטה. תכננתי גם את האולם התת קרקעי שנמצא מתחת לאנדרטה ובו מונצחים הנרצחים ובצידה של האנדרטה אמפיתאטרון להופעות. רציתי שהמקום יהיה שוקק חיים ואני שמחה שזה התממש. מגיע קהל וקבוצות מכל רחבי הארץ במשך כל ימות השבוע ואילנה המזכירה המדהימה עם הלב הענק מתאמת את הביקורים והמופעים השונים, ומקבלת כל אחד בחיוך לבבי ובמאור פנים אמיתי".

מנהל את אתר ההנצחה בהתנדבות עו"ד אלברט טייב שהקים סביבו קבוצה של מתנדבים הנמצאים במקום במשך כל השבוע. ואכן בשנים האחרונות הפעילות בתנופה עצומה ולעיתים יש צורך לדחות ולתאם מראש את הביקורים במקום. כל גוף, או אנשים פרטיים, יכולים לקיים שם אירועים תרבותיים ואמנותיים".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות