fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"אם עלינו ירד החושך, שלילדים אחרים יהיה אור"

יהונתן קוזק בחתונה המשפחתית זמן קצר לפני שטבע למוות. צילום: משפחה
יהונתן קוזק בחתונה המשפחתית זמן קצר לפני שטבע למוות. צילום: משפחה

איש לא תיאר לעצמו ששמחת החתונה תהפוך לעצב עמוק עם טביעתו של יהונתן קוזק, פעוט בן שלוש וחודש, בבריכת השחייה בגן האירועים  בקיבוץ אפק. עם מותו תרמו הוריו, דורה וספי, את איבריו להשתלה בילדים אחרים ובשיחה עם "הד הקריות" הם אומרים "החלטנו שאם עלינו ירד החושך, שלילדים אחרים יהיה אור".

יהונתן קוזק בחתונה המשפחתית זמן קצר לפני שטבע למוות. צילום: משפחה
יהונתן קוזק בחתונה המשפחתית זמן קצר לפני שטבע למוות. צילום: משפחה

הטרגדיה אירעה ביום שישי לפני שבועיים. משפחת קוזק הגיעה לחגוג את שמחת החתונה של קרוב משפחה בגן האירועים בקיבוץ אפק. החתונה הייתה של אחיינה של דורה, שהוא למעשה הנכד הגדול של הוריה ויהונתן הוא הנכד הקטן. זמן מה לאחר החופה, בזמן הריקודים, הבחינו בני המשפחה שיהונתן נעלם והחלו לחפש אחריו מיד. דורה ואחייניתה ניגשו מיד לבריכת השחייה הסמוכה שהייתה מגודרת אולם לא הבחינו בו בתחילה. תחושתה של דורה לא נתנה לה מרפה והיא חזרה שוב לבריכה והפעם הבחינה בבנה שוכב בקרקעית הבריכה. מתברר שיהונתן, שמאוד אהב מים, גילה פירצה קטנה בגדר סמוך לעמדת המציל ודרכה נכנס לשטח הבריכה.

ספי ודורה קוזק, הוריו של יהונתן ז"ל. צילום: דורון גולן
ספי ודורה קוזק, הוריו של יהונתן ז"ל. צילום: דורון גולן

אחד ממשתתפי החתונה משה אותו מהמים ומיד נעשו בו ניסיונות החייאה על ידי רופא וסטודנטית לרפואה שנה רביעית שהיו בין החוגגים שהצליחו להחזיר לו את הדופק. יהונתן פונה במצב אנוש לבית החולים רמבם בחיפה שם נאבקו הרופאים על חייו. "קיווינו לנס" מספרים ההורים "ביום שלישי הייתה וועדה שקבעה שמדובר במוות מוחי. כשראינו שאפסו הסיכויים החלטנו שאם עלינו ירד החושך, שלילדים אחרים יהיה אור" הם מסבירים את החלטתם לתרום את איבריו של בנם.

ההורים מבקשים להעלות את המודעות לנושא תרומת האיברים ודורה אומרת "עוד לא הספקתי לעכל שאני הולכת לאבד את הילד שלי. ברגע שהבנו שאבדה התקווה, ביקשנו שיעשו את זה בצורה מכובדת". עוד אומרת דורה "במותו ציווה לנו את החיים, אם הוא יכול להמשיך לתת אור למישהו אחר, למשפחה אחרת, זה כמו לתת אור גם לנו. לראות את הילד ממשיך לגדול מגיל שלוש".

אחת מכליותיו של יהונתן הושתלה בילדה בת שלוש שכליותיה חדלו לתפקד מאז הייתה בת שנה. למשפחה התברר כי אמה של הילדה ואמה של דורה עבדו שנים ארוכות יחדיו בבית החולים בני ציון כאחיות. "הילדה אף דומה ליהונתן" אומרת דורה "בלונדינית ומתוקה כמוהו. היום יהונתן נותן תקווה לילדה אחרת שממשיכה לגדול ואנו רואים את יהונתן שלנו ממשיך איתה". הצוות הרפואי הצליח לתאם גם את השתלת קרניות עיניו. "ליהונתן היה לב רחב ומי שקיבל את הקרניות ימשיך לראות את העולם היפה שיהונתן ראה" אומרים ההורים הכואבים.

ביתה של משפחת קוזק בקרית אתא פתוח לקבל את המנחמים שמגיעים ועל שולחן קטן ליד המטבח נמצאת תמונתו המחייכת של יהונתן על קרטון ועליה הכיתוב "אבא של שבת". ספי ודורה מדברים במורה שקטה ושקולה והכאב ניכר בכל מילה שיוצאת מפיהם. "זה היה ברור לשנינו" אומר ספי "זה היה עבורינו מובן מאליו שאם יהונתן ימות, אז שמישהו אחר יחיה".

עבור דורה, הטרגדיה היא התגשמות של סיוט  "זה היה הסיוט הקבוע שלי" היא מספרת "הייתי מתעוררת מהסיוט הזה באחת בלילה ויושבת בסלון להירגע". יהונתן היה בן הזקונים של המשפחה והותיר אחריו זוג הורים ושלוש אחיות, יסמין (18), ירדן (15) ויולי (8). ספי ודורה מבקשים כעת לפעול לחקיקה שבכל מקום אירועים שבו יש מקווה מים, יהיה שומר שימנע הגעה למים.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות