fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אושרה הקצאה של 750 אלף שקלים לשיקום צריך הראשונים בזכרון יעקב

צריף הראשונים. צילום: דוברות מועצת זכרון יעקב
צריף הראשונים. צילום: דוברות מועצת זכרון יעקב

משרד ירושלים ומורשת העביר לאחרונה לידי המועצה המקומית זכרון יעקב מסמך המאשר כי ועדת ההיגוי של תכנית מורשת אישרה הקצאה של עד 750 אלף שקלים למיזם המורשת הלאומי זכרון יעקב, צריף הראשונים. בעתיד הקרוב מתכוון המשרד לדון עם המועצה בנוגע לקידום פרטי המיזם.

מחלקת ההנדסה של המועצה המקומית כבר העבירה את הצריף אל מוזיאון לעלייה הראשונה. בשלב הבא עוד נדרש לבצע עבודות לשימור ציורי הקיר, השלמת רעפים מקוריים, עבודות חשמל, תאורה, מיזוג, אזעקות וגלאי עשן על מנת שניתן יהיה להשתמש במבנה. כמו כן, המועצה המקומית מתכננת עבודות חוץ, במתחם בו נמצא הצריף כעת. העבודות יכללו סלילת שביל גישה ורחבת כניסה, גינון ומערכות השקיה, הצללה, גידור, ספסלים ושילוט היסטורי חיצוני. פרויקט נוסף עליו עומלת המועצה המקומית, כחלק מפרויקט צריף הראשונים, הוא הסדרת דרך וחניה במתחם שבין משכ"ל ומוזיאון העלייה הראשונה. חשיבותו ההיסטורית של הצריף היא הסיבה להקמת מתחם שיהווה מוקד תיירותי.

צריף הראשונים. צילום: דוברות מועצת זכרון יעקב
צריף הראשונים. צילום: דוברות מועצת זכרון יעקב

סיפורו של צריף הראשונים מתחיל בשנת 1883 כשהוקם מלוחות עץ שראשוני זכרון יעקב ייבאו מרומניה. ככל הידוע, זהו שריד ייחודי ואחרון לצריפים מימי העלייה הראשונה שהוקמו בשלושה אתרים: גבעת זמארין, ברחוב הראשי ובקרבת המעיין ביר אל חאנזיר. הצריף מהווה דוגמה אחרונה ונדירה ביותר למבנה עץ מימי העלייה הראשונה ששימש את משפחות החלוצים בימים של טרום בתי האבן. בהמשך מספר הצריף את סיפורם של עולי תימן וקליטתם הקשה במושבות. לאורך השנים לא היה שום גורם שיטפח  את הצריף וישמור עליו, והוא סבל מהזנחה וחוסר טיפול ואף היה קורבן למקרים של וונדליזם. שיתוף פעולה בין המועצה המקומית ובעלי הקרקע עליו שכן הצריף עד כה, משפחת אשר, מנע את הריסתו ואפשר לשמרו לדורות הבאים.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות