fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אהרון אורגד: עיתונאי בא עם חוש צדק ולא פוחד משררה

אהרון אורגד צילום עדן לוי שולץ
אהרון אורגד צילום עדן לוי שולץ

אהרון אורגד, מנכ"ל רדיו 90, נבחר למועצת העיר ברשימה "כולנו" בתמיכת שר האוצר, משה כחלון, שהוא ידיד ותיק שלו. אורגד ואחיו בועז נחשבים בנתניה כמי שניהלו תחנת רדיו שעמדה תמיד לימין התושבים ושימשה להם קול יומיומי מול הרשויות. הקמפיין שלו היה בן חודשיים בלבד ונחשב למבריק, חכם וממוקד שהדגיש את הישגיו ברדיו ואת העובדה שהוא דמות מקובלת על ציבורים דתיים וחילונים כאחד.

בקלפי קיבל כ- 4,000 קולות והקדים את הליכוד, הבית היהודי ועוד. חסרו לו פחות מ-200 קולות למנדט השני. ״זה מעצבן כי ידוע שהתנכלו לנו ביום הבחירות והעלימו פתקים שלנו מהקלפיות. לולא זה היינו שני מנדטים בלי בעיה. אנחנו גם בודקים את ספירת הקולות כעת״.

אהרון אורגד. צילום בני טפירו
אהרון אורגד. צילום בני טפירו

אורגד, 57, נשוי לרחלי ואב לשניים. נולד בנתניה ליהודית ושלמה מכלוף אורגד ז״ל שעלו כזוג צעיר מלוב עם קום המדינה. אביו היה איש ציבור וחינוך, פעיל עליה, מראשי תנועת המפד״ל ומועמדה לכנסת, מבכירי הציונות הדתית בישראל, ממייסדי ישיבת בני עקיבא נתניה ועוד שורה ארוכה של תפקידים ציבוריים.

״אבא הוא דמות המופת שלי״, אומר אורגד. ״מסירות הנפש, היושרה המוחלטת, הנאמנות, הדמות שלימדה אותי שעבודת הציבור היא בדיוק כמו שכתוב במקורות – לא שררה נתתי לכם, עבדות נתתי לכם״. על שם אביו נקרא ביה״ס היסודי אמי״ת אורגד בנתניה וכן רחוב בצפון העיר.

קריאת רחוב על שמו של שלמה מכלוף אורגד (צילום: רותי ברמן)
קריאת רחוב על שמו של שלמה מכלוף אורגד (צילום: רותי ברמן)

אמו יהודית היתה העזר כנגדו וביחד גידלו תשעה ילדים כשאהרון הוא השביעי. ״אמא היא דמות המופת הנוספת בחיי. זכיתי להורים נפלאים שלא החסירו מאיתנו דבר למרות שהתקופה לא היתה פשוטה. השרישו בנו את ערך הלימוד והצניעות  כדרך חיים. אני מתגעגע אליהם מאוד״.

את שרותו הצבאי עשה ככתב צבאי של "במחנה גדנ״ע״ תחת העורך יורם טהר לב, וסיקר בין היתר את מלחמת לבנון הראשונה. "עוד לפני כן הייתי כתב צעיר בידיעות נתניה אצל מיקי דונקלמן היקר שנתן לי הזדמנות ראשונה ושלח אותי בגיל 17 לסקר את ישיבות מועצת העיר. כאן דבק בי החיידק העיתונאי״.

בשנות השמונים והתשעים עבד בשלושה כלי תקשורת ביחד: כתב גלי צה״ל בשרון, כתב ״חדשות״ בשרון ובשומרון, וכן כתב חדשות נתניה ואח״כ עורך ״נתניה עכשיו״ והמקומון לעניין. ״אני לא מאמין שעשיתי את כל זה אבל כשצעירים ורווקים כנראה שזה אפשרי״.

אהרון אורגד מנכ"ל רדיו 90 FM (צילום: רדיו 90)
אהרון אורגד מנכ"ל רדיו 90 FM (צילום: רדיו 90)

אורגד הוא בוגר תיכון בר אילן נתניה ובעל תואר ראשון במדעי החברה והרוח בשנת 1996 היה הדמות הדומיננטית בייסוד רדיו אמצע הדרך. שימש בתחילה כסמנכ״ל וב18 השנה האחרונות כמנכ״ל.  יחד עם אחיו העיתונאי בועז אורגד ניהלו מאבקים ציבוריים רבים, חלקם פורצי דרך,  שקיבלו  תהודה ארצית וזכו בפרסים רבים. הפרס היוקרתי ביותר של הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו ניתן להם על המאבק העיקש שגרם לסגירת ארבעה בתי ספר נפרדים לקהילה האתיופית בנתניה.

״היום כשבתי הספר החלופיים מצליחים, העיריה ומשרד החינוך מודים לנו שהצלנו את העיר מכתם וביזיון גזעני לדורות״.

כמו כן זכור המאבק שניהלו בחברת הגבייה שעיקלה ציוד מבתי תושבים בנתניה . ״לא יכולתי לסבול את העובדה שמאיימים על קשישים ונשים מפוחדות מול עיני הילדים המבועתים. לא נרדמתי בלילות בשל כך.יצאתי למלחמה. אויימתי כל שני וחמישי אבל לא ויתרתי. בסוף העיריה ביטלה את החוזה והיום מערכת הגבייה הרבה יותר הגיונית״. אהרון ובועז אורגד נחשבים בנתניה כמי שניהלו רדיו שעמד תמיד לימין התושבים ושימש להם קול יומיומי מול הרשויות.

אורגד מכיר היטב את נתניה ואת העירייה. ״תראי, יותר מ-30 שנות עבודה עיתונאית זה כמו 30 שנות עבודה ציבורית. אלה קווים מקבילים. אבל מכל מלמדיי השכלתי, נגיע למועצת העיר בענווה, נלמד, ונשתדל להבין הכל במהירות״.

האם מהלכי יאיר לפיד, שלי יחימוביץ ואנשי תקשורת אחרים עודדו אותך?

״במדה מסוימת כן. הנסיון של עיתונאים בפוליטיקה הוא די מוצלח. עיתונאי בא עם חוש צדק, חוש ביקורת, לא פוחד משררה. אלו תכונות שעוזרות בעבודה ציבורית״.

האם הוצע לך להצטרף לרשימות אחרות?

״כאשר היו פרסומים שאני שוקל לפנות לשדה הציבורי, פנו אליי כמה ראשי רשימות  עם הצעות. אני בקשר טוב וחברי עם כל הסיעות. אבל החלטתי להוביל רשימה משלי עם העקרונות והדגשים שמעניינים אותנו״.

מדוע שר האוצר כחלון תמך דווקא בך?

״ההיכרות שלי עם שר האוצר ארוכה וטובה. אנחנו חולקים השקפת עולם חברתית כלכלית דומה מאוד. תמכתי בו בהתלהבות במהפכת הסלולר שביצע, עוד לפני שהיא נחלה הצלחה עצומה. אני גם אוהב אותו ברמה האישית כאדם שהגיע לפסגה ובכל זאת נותר צנוע ומדבר עם כל אחד בגובה העיניים. כשר האוצר אני חושב שיש לו הישגים גדולים בתחומים רבים, פנסיות , שכר מינימום, העברת עובדי קבלן לעובדים קבועים, שכר חיילים, יוקר המחיה ועוד ועוד וכמובן מחיר למשתכן שזו תכנית מעולה שסוף סוף חושבת על הזוגות הצעירים. הציבור צריך להבין שיש לנו כיום שר אוצר שקם בבוקר לשרת את אזרחי המדינה ולא את אנשי ההון, וזה העיקר״.

איזה תיק מעניין אותך במועצה?

״ אני לא רוצה לנהל משא ומתן מעל דפי העיתון, זה לא מכובד. אומר רק שמי שהאזין לי במערכת הבחירות יודע שלמד הצד הביצועי שלי אני נותן מקום רחב לצד הערכי״.

מה לא יודעים עליך מספיק?

״ סך הכל אין הפתעות גדולות. איש משפחה שגדל במשפחה טובה ומשתדל לשמר את המסורת והמורשת האדירה. תושבי נתניה מכירים אותי היטב כמנכ״ל הרדיו בגלל השידורים, הפעילות החברתית ופעילות החסד, אבל אולי הם שכחו שלפני כן הייתי עיתונאי פעיל, נחשבתי ״ סקופר״ לא קטן עם מקורות מידע מעולים, ובין היתר הייתי העיתונאי הראשון שגילה מי זאת הסוכנת שלכדה את מרגל האטום מרדכי ואנונו. הסטוריה״.

עושה ספורט?

״לא מספיק. לפעמים הליכות עם באזור פולג. אצלי הספורט הוא בעיקר במוח כל היום הוא רץ.״.

קפה, אלכוהול?

מה פתאום. קפה אחד בבוקר ואח״כ תה עם נענע או תה ירוק. בזמן האחרון התחלתי להקפיד על מזון בריאות אבל יש לי בעיה כי אני אוהב מתוקים. נצטרך למצוא פשרות, כמו בפוליטיקה״.

משהו שלא יודעים עליך?

״אני מאבד משקפי קריאה סידרתי. לדעתי מחזיק את השיא הארצי בעניין הזה. כל הזמן מחפש משקפיים ומקבל טלפונים מאנשים ששכחתי אצלם זוג.

אישתי קונה משקפיים בסיטונות ומפזרת בכל פינה בבית כי אני קורא הרבה״.

איך נראית השבת שלך?

״שבת ויינפש. פעם אמרתי שהשבת היא מתנה. בקמפיין הבחירות המטורף אמרתי שהיא נס. אפשר לעצור יום אחד, לנוח, ללכת בערב שבת לבית הכנסת, לראות חברים,  לזכור שיש לך משפחה, לאכול ארוחה שבת רגועה, לקרוא ספר או מוסף של עיתון ולא רק פליירים של בחירות..״.

דמות מפוליטית משפיעה

ברמה הפוליטית הערכתי שניים: את בגין ז״ל בגלל הלהט והאמונה בדרכו ואת רבין ז״ל בגלל הדרך הביטחונית השפויה והביישנות שזיהיתי בעיניו. ביישנות מדברת אליי. יהירות ממש לא. אני מתעב שחצנים״.

מקום מועדף בארץ ובחו״ל

״אוהב את כל הארץ המיוחדת שלנו, נחלת האבות. ירושליים המדהימה, החד פעמית, שרק היא מקדימה  את נתניה ביופיה. אוהב את הצפון הירוק, ואת אילת שרק שם אני מצליח להתנתק איכשהו. בחו״ל בעיקר לוס אנג׳לס בקליפורניה  הענקית. לאשתי יש משפחה שם ואנחנו בקשר טוב ובביקורים הדדיים. מרחבי קליפורניה ממחישים לי משהו שידעתי אבל טוב לא לשכוח, בסוף אנחנו פסיק קטן על הגלובוס וצריך לשמור עליו מכל משמר.

מה מרגש אותך?

המשפחה שלי כמובן ודברים שקשורים ביקיריי. התרגשתי במערכת הבחירות מהאהבה שהרעיפו עליי ברחובות, אנשים זוכרים ומעריכים מה עשית למענם, התרגשתי מצוות המטה והפעילים שהאמינו בי, וברמה הכללית לראות קצין  צה״ל ממוצא אתיופי צועד ליד קצינה יוצאת חבר העמים זה דבר שיכול לרגש אותי. בסוף אני פטריוט ישראלי ששר בקול גדול את ההמנון״.

איזה אוכל אתה אוהב?

כבן למשפחה ממוצא לובי כמובן שהאוכל הטריפוליטני המדהים אהוב עליי מאוד. חריימי, מפרום, תבשילים ביתיים וכמובן עוגיות השקדים המופלאות שנקראות אבמבר. אין דברים כאלה בעולם כולו. בזכות רעייתי שמשפחתה ממוצא איראני התחברתי גם לאוכל הפרסי העשיר והבריא ״.

מוסיקה מועדפת?

״ יש לי אוזן סובלנית מאוד. כאיש רדיו למדתי לכבד כל אמן וכל יצירה. היו אצלי באולפן זמרי רוק כבד שכמעט שברו גיטרות בשידור חי ומהצד השני פייטנים מופלאים של שירת המקורות ושירה יהודית אותנטית, מזרחית ואנדולוסית. תתפלאי, אבל נהניתי מאלה ומאלה. בסוף, כשאתה מסתכל לתוך נפש האמן אתה מבין שהוא זועק את הבפנים שלו, אחד עושה את זה בבלדה שקטה, השני בפופ רועש והשלישי בפיוט נוגע ללב. אני באמת אוהב את כולם״.

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות