fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

איך מחנכים ילדים להתנהלות פיננסית נכונה?

חינוך להתנהלות כלכלית נכונה והכרה בערכו של הכסף מתחילה כבר בגיל הרך וממשיכה עד הבגרות. ישנן פעולות משותפות אותן ניתן לבצע ביחד עם הילדים לאורך תקופת ההתבגרות, כדי להכין אותם בצורה טובה לחיים הכלכליים הבוגרים
צילום: פוטוליה
צילום: פוטוליה
צילום: פוטוליה
צילום: פוטוליה

מאת: שי רויטמן וציון אדרי

מטרתנו כהורים היא לחנך את ילדינו כבר מהגיל הרך להתנהלות כלכלית נכונה ולא רק שלהם, אלא גם שלנו, בבחינת "נאה דורש, נאה מקיים".

כיצד מלמדים על ערך הכסף בגיל הרך?

1. התאימו את השפה לגילו של הילד: בשלבים המוקדמים אין צורך להסביר מונחים כלכליים כגון בנק, חיסכון וכדומה. יחד עם זאת, עלינו לסייע לילדינו בהקניית ערכים חשובים – דחיית סיפוקים, ויתור, בחירה מתוך מספר אפשרויות, מגבלת תקציב ולפעמים גם להגיד לא.

2. שילמנו וקיבלנו תמורה: כבר בשנותיהם הראשונות הילדים יבקרו בחנויות, מרכזי קניות, סרטים, הצגות ועוד. במסגרת זו ניתן לתרגל משחק וסימולציה והתנסות בכסף (דמי כיס) אמיתי. לתרגל כדאיות רכישה, חיסכון ברכישה הבאה וטיפול בעודף. ניתן להגיע עם קופסת החיסכון של הילד לאחד מסניפי הבנק השונים ולהמיר את העודף שצבר לשטרות – חוויית היכרות של הילד עם המושג "בנק" ו"כסף".

3. ערך הכסף: מומלץ לאפשר לילד להתנסות באמצעות דמי כיס אחת לתקופה (למשל, כל שבוע). רצוי לבחון את מטרותיו; האם הוא מתכנן לבזבז את כל הכסף או לחסוך בקופת חיסכון להשגת מוצר יקר וחשוב יותר בעתיד. אחת הדרכים הטובות ללמד את ילדינו את מושג ערך הזמן של הכסף, ריבית ותשואה, היא בין היתר על ידי תגמולו בתוספת דמי כיס על דחיית הוצאות וחיסכון על פני זמן. בתחילת הדרך נסייע לו לקבל החלטות אולם בהמשך ניתן לו לקבל החלטות לבד.

התנסויות אלו ידגישו את הוויתור לטווח הקצר למטרות חשובות יותר בטווח הארוך ויועילו לבסס חינוך ערכי לשימוש בכסף.

© אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ או המלצה מכל סוג שהוא או כתחליף לכך.

© הכותבים הם שי רויטמן, סגן מנהל סניף מרכנתיל, סניף קרית מוצקין; ציון אדרי, יועץ השקעות בבנק

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות