fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מארג אנושי

הוסטלים לאנשים עם צרכים מיוחדים מעוררים לא אחת התנגדות מצד אוכלוסיית היישוב, אך לא כך זה בכפר ורדים, שם פועל מרכז האמנויות מארג, המסייע לבעלי צרכים מיוחדים מבחינה תעסוקתית, אישית וחברתית. המרכז מממן את עצמו על ידי הפעלת בית קפה, חנות מתנות, המוכרת את עבודות המטופלים, ואולם אירועים ® ברוכים הבאים למקום מעולם אחר
מארג אנושי
מארג אנושי (צילום: אושרי כהן)

מרכז מארג בכפר ורדים הוא מיזם ייחודי. מיטיב להגדיר אותו ראש המועצה, סיון יחיאלי: "במקום שהאוכלוסיות המיוחדות ישתלבו באוכלוסייה הרגילה, באה האוכלוסייה הרגילה ומשתלבת בתוך האוכלוסיות המיוחדות. זה בדיוק המארג". מרכז מארג נוסד בשנת 2011. לאחר שילוב מוצלח של דיירי הוסטל בעלי מוגבלויות שונות, בקהילה, הוחלט להקים בכפר גם מרכז אמנויות, שמטרתו לסייע לבעלי הצרכים המיוחדים מבחינה תעסוקתית, אישית וחברתית על ידי הכשרה מקצועית. צוות המרכז מורכב ממדריכים מקצועיים בתחומים כגון קרמיקה, ציור, נגרות ועוד, וצוות פרא-רפואי, שתומך במדריכים המקצועיים ומורכב מפיזיותרפיסטית, מרפאה בעיסוק ועובדת סוציאלית.

במקום מופעלות 11 סדנאות מתחומים שונים, בהן מחשבים, נגרות, קרמיקה (ענף הייצוא המרכזי של המרכז), ייצור נייר, ציור, טקסטיל, גינון טיפולי ועוד, במטרה להעניק לחבריו ידע וכישורים, אשר יסייעו להם בעתיד להשתלב בשוק התעסוקה והחברה, עד כמה שמצבם מאפשר. במקום קיים סדר יום מובנה כמערכת לכל דבר, כולל הפסקת צהריים ומזון, כאשר החניכים הם אלו שמשתתפים באופן פעיל כל יום בסידור חדר האוכל ובפינויו, על פי תורנות.

מארג אנושי
מארג אנושי (צילום: אושרי כהן)

לכל מטופל שמגיע למרכז נבנית תוכנית אישית שנתית על פי צרכיו ויכולותיו, ובה שלוש מטרות מרכזיות, כאשר היא מבוקרת ונמדדת לאורך כל השנה. כך לדוגמה, למטופל אחד ידאגו להכשרה מקצועית במטרה להעסיק אותו לאחר מכן במפעל חיצוני, בעוד שאצל אחר יתמקדו דווקא בפיתוח הכושר המוטורי בעזרת עבודות אומנות פיזיות או פיתוח הכושר החברתי, על ידי עבודה בסדנאות קבוצתיות.

שלומי כהן, מנהל המרכז מסביר, כי חלוקת האנשים במקום אינה מתבצעת על פי סוג המגבלה, אלא על פי רמת תפקודו. כך ניתן למצוא בסדנה אחת בעלי מוגבלויות שונות, הסובלים מקשיים שונים ועובדים זה לצד זה. הוא מספר כי העבודה המשותפת בסדנאות תורמת ליצירת קשרים חברתיים בין המשתתפים, שנמשכים לעיתים גם מחוץ למרכז וחלקם אף מתפתחים לקשרים רומנטיים. במובן זה, מלבד השגת המטרה שלשמה הוקם – הענקת אפשרויות מימוש עצמי ותעסוקה הוגנת לבעלי המוגבלויות, מתאפשרת בעזרת המרכז גם הגשמה חברתית וזוגית, דבר שאינו מובן מאליו כלל עבור אוכלוסייה זו.

רותי גופר, מנכ"ל העמותות כוכב הצפון ומרכז כוכב למען אנשים עם צרכים מיוחדים, המפעילות את המארג, מסבירה כי שם המרכז ניתן לו על ידי חברה ללימודים באוניברסיטה ובעיניה, הוא מבטא היטב את פעילותו – השתלבות האוכלוסייה המיוחדת והרגילה זו בזו, בדיוק כמו שתי וערב. כיום רשומים במארג 75 בעלי צרכים מיוחדים, כאשר הכמות המקסימאלית אותה מתוכנן להכיל המרכז היא 85 איש. המקום מטפל גם בהלומי קרב ונכי צה"ל ומגיעים אליו גם מטופלים בודדים ממקומות נוספים בצפון.

הכתבה המורחבת תפורסם ביום שישי ב"צפון – 1"

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות