fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עכו: מפעל שטראוס ולידו קניון עזריאלי, לא הולכים ביחד

המשרד להגנת הסביבה מפרסם חוות דעת, שהסיכון הנגרם לציבור מהאמוניה במפעל הגלידות, אינו מאפשר את פעילות המפעל וקניון עזריאלי בעכו זה לצד זה. בין המפעל לקניון מפרידים 7 מטרים בלבד. שטראוס:"הצגנו את עמדתנו לפיה ניתן לקיים את המפעל ואת הקניון זה לצד זה"
קניון עזריאלי
קניון עזריאלי בעכו

המשרד להגנת הסביבה הגיש אתמול (יום א') לוועדת הערר לתכנון ובניה של מחוז הצפון חוות דעת מפורטת שלפיה, לא ניתן להמשיך את פעילות מפעל הגלידות שטראוס בבעלות חברת יונילבר לצד קניון עזריאלי בעכו. במפעל הגלידות מוחזקים כ-17 טון אמוניה.

עמדת המשרד היא שעל אחד מגופים אלה לעבור למיקום חלופי. בדיוק לפני שנה, התכנסו בועדת המשנה לתכנון ובנייה בעיריית עכו, כל הנציגים ו- 4 ימים לפני פתיחת הקניון ניתן טופס אכלוס (טופס 4) מאושר. באותה ישיבה המשרד להגנת הסביבה התנגד מפורשות לאכלוס הקניון החדש וטען כי כל מי שיהיה ברדיוס של 200 מטר, מהקניון במקרה של פיצוץ במיכלי האמוניה יימצא בסכנה. המשרד להגנת הסביבה ערער על ההחלטה לועדה המחוזית.

קניון עזריאלי
7 מטר בלבד מפרידים בין הבניינים. קניון עזריאלי בעכו

לצורך הכנת חוות הדעת, בחן המשרד להגנת הסביבה בדיונים עם נציגי המפעל אפשרות לגבש חלופות להפחתת סיכונים מהמפעל. עם זאת, הנתונים שהגיש המפעל לא אפשרו למצוא פתרון בו שני המבנים יפעלו זה לצד זה. כל הבדיקות העלו כי במרחק הקיים כיום העומד על 7 מטרים בלבד בין המפעל לקניון, לא ניתן למנוע סיכון לציבור. המשרד הודיע כי בנסיבות הקיימות ובמרחק הקצר הקיים בין המבנים, לא ניתן לחדש את היתר הרעלים שניתן למפעל. זאת אלא אם ועדת הערר תחליט לשלול את היתר האכלוס שניתן לקניון.

מגלידת שטראוס נמסר: "מפעל גלידת שטראוס פועל בעיר עכו מזה 50 שנה תחת כל האישורים וההיתרים על פי דין. המפעל עשה ועושה רבות בנושא מערך הבטיחות אשר עומד בסטנדרטים הגבוהים ביותר הנהוגים כיום בעולם, לרבות בשיתוף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה. בימים אלו מתנהלים בוועדת הערר דיונים בנושא קניון עזריאלי, לאחר שהמשרד להגנת הסביבה הגיש בקשה לבטל את היתר האכלוס אשר ניתן לקניון אשר נבנה לאחרונה, ואנו מציגים שם את עמדתנו לפיה ניתן לקיים את המפעל ואת הקניון זה לצד זה. עמדה זו נתמכת בחוות דעת של מומחים בינלאומיים מהמעלה הראשונה. מכל מקום, מפעל גלידת שטראוס הינו חלק מנוף העיר עכו במשך עשרות שנים ואנו מאמינים שכך יישאר גם בעתיד."

"המשרד להגנת הסביבה מתנהל באופן תמוה ביותר"

מעיריית עכו נמסר בתגובה: "עמדת עיריית עכו לא השתנתה ונותרה בדיוק בהתאם לעמדתה של היועצת המשפטית של הוועדה המקומית עו"ד איילת השחר-מיכאלי. מפעל הגלידות פועל בעכו זה עשרות שנים בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה ובהתאם להוראות פיקוד העורף בכל הקשור למוגנות ומוכנות לחירום.

באשר לקניון עזריאלי, הרי שהוא עומד בסטנדרטים בטיחותיים גבוהים ביותר, והודות לבנייתו הוגברו אמצעי הבטיחות ומערכות ההתראה וההגנה. הגורם המוסמך היחידי לאשר אחסנת אמוניה במפעל הגלידות ושימוש בה, הוא המשרד להגנת הסביבה, אשר במשך השנים נתן וממשיך לתת למפעל היתר רעלים. כמו כן, הגורם המוסמך היחידי שיכול להפסיק את אחסנת האמוניה במפעל או להורות על העתקת מיקומו של המפעל, בשל עניינים הקשורים בחומרים מסוכנים, הוא המשרד להגנת הסביבה, ולא עירית עכו.
מבלי נקיטת צעדים אקטיביים המצויים בסמכות ייחודית ובלעדית של המשרד להגנת הסביבה, אין לעירית עכו כל אפשרות או סמכות לפעול כנגד מפעל שטראוס, אשר נכון להיום עומד בכל התנאים שהוצבו לו ע"י המשרד להגנת הסביבה, פיקוד העורף ומכבי אש.
לצערנו הרב, המשרד להגנת הסביבה בוחר להתנהל בסוגיה זו באופן תמוה ביותר ומתעלם במשך עשרות שנים מהימצאו של המפעל בלב שכונת מגורים, וזאת בעוד הקניון שנבנה בהתאם לתקנים המחמירים ביותר מחזיק בידו את אמצעי המיגון מתקדמים שיש בכוחם להגן על הציבור. ככל שהמשרד להגנת הסביבה סבור שהמפעל אינו ממוגן דיו ו/או כי הוא מהווה פוטנציאל סכנה, עליו להביע זאת בצורה מפורשת ולא להמשיך ולהעניק לו שנה אחר שנה היתר לאחזקת חומרים מסוכנים.

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות