fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

המורה יהודה

יהודה לוזון, ממקימי החינוך הדתי בעיר הלך לעולמו בגיל 90. תלמידיו הרבים מרחבי הארץ הגיעו לכבד את זכרו
הקפיד על השפה העברית. יהודה לוזון ז"ל (צילום: עצמי)
הקפיד על השפה העברית. יהודה לוזון ז"ל (צילום: עצמי)

 

בשבוע שעבר הלך לעולמו יהודה לוזון מעכו לאחר דלקת ריאות שהסתבכה. לוזון היה בן 90 והלווייתו המכובדת והמיוחדת לפי מנהג יהודי טריפולי, נערכה ביום שני שעבר בלילה, בבית העלמין הישן, כשקהל רב הגיע לכבד את זכרו, בתוכו גם תלמידים שלימד לפני 70 שנה בחו"ל שלא שכחו את "המורה יהודה".

הקפיד על השפה העברית. יהודה לוזון ז"ל (צילום: עצמי)
הקפיד על השפה העברית. יהודה לוזון ז"ל
(צילום: עצמי)

לוזון ז"ל עלה לארץ מלוב כחלוץ לפני משפחתו, ללא הקצאת מכסה, בשנת 1949, כשהוא משאיר את תלמידי כיתתו ללא הכנה על מנת שדבר "בריחתו" לא ייוודע לשלטונות. עוד בהיותו בלוב הקפיד על החייאת השפה העברית והקנייתה לילדים ולמבוגרים.

יהודה ז"ל היה בן למשפחת לוזון הנכבדה והידועה בעיר בעיקר בשל המחנכים שצמחו בה, בהם גם אחיו שמעון ועמיאל, ושלושתם היו ממקימי החינוך הדתי בעכו. לוזון לימד בבתי הספר: רמב"ם, הרצוג וקנדי וחינך דורות של תלמידים בעיקר במקצועות העברית והתנ"ך.

יחד עם בני המשפחה הקים לוזון גרעין מתפללים שעלה ופרח בבית הכנסת שמעון לוזון בעכו והיה מראשי המתפללים של בית הכנסת בשכונת וולפסון בתקופה בה התגורר בשכונה. כמו כן הכין ילדים לבר מצווה בנוסח ספרדי ואשכנזי והקפיד לשמר את הנוסח הטריפוליטאי בתפילות.

אחד הדברים בהם היה ידוע לוזון ז"ל, הוא בניהול יומן לציון התאריכים החשובים בחיי עם ישראל ושמירת דוקומנטים חשובים שחלקם הועברו למשמרת בבית מורשת יהדות לוב באור יהודה.

בעבר דובר על האפשרות להעניק לו את תואר יקיר העיר, אך הדבר לא הסתייע. יהודה ז"ל היה נשוי ליולנדה, אב לשני בנים ושלוש בנות. כמו כן היו לו נכדים ונינים.

 

 

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות