fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בשלב זה: בית המשפט בנהריה לא ייסגר

בתחילת השבוע התברר כי במסגרת הקיצוצים של האוצר ייסגר בית משפט השלום בנהריה, אבל אז באה ההודעה של שרת המשפטים שהיא לא תיתן את ידה לפגיעה בתושבי הפריפריה
בית משפט השלום בנהריה
בית משפט השלום בנהריה (צילום: אושרי כהן)

"שרת המשפטים ציפי לבני סיכמה עם משרד האוצר כי שלושת בתי המשפט בבית שאן, עפולה ונהריה, לא ייסגרו בשלב זה. לבני מתכוונת לבדוק את כל ההשלכות ולקבל לידיה את כל הנתונים – המשפטיים, והכלכליים והחברתיים לרבות ההשלכה של איחוד בתי המשפט לתושבי הפריפריה", זו התגובה שהתקבלה ממשרד המשפטים בתשובה לשאלת "צפון-1" על ההחלטה לסגור בתי משפט קטנים בבית שאן, עפולה ובית המשפט בנהריה.

תבחן את ההשלכות. ציפי לבני (צילום: סנדי טפרסון)

השרה לבני מסרה: "בכוונתי לבדוק בנוסף לטענות היעילות והחיסכון גם משמעויות והשלכות לפריפריה. אם אמצא כי בסגירת בתי המשפט הללו תהיה פגיעה בשירות ובנגישות לתושבי הפריפריה לא אתן לכך יד ואפעל להתייעלות בדרכים אחרות".

להודעות המשרד והשרה קדם לחץ ציבורי, לאחר שנודע, כי בית משפט השלום בנהריה נמצא בסכנת סגירה על רקע הקיצוצים הצפויים בתקציב המדינה. הנימוק לסגירת בתי משפט קטנים הוא כי הם משרתים אוכלוסייה קטנה והיקף התיקים בהם מצומצם וכי סגירתם תביא לחיסכון של כ-10 מיליון שקלים. יצוין, כי יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מעלות-תרשיחא שלמה בוחבוט כבר פנה בעניין לפני כמה חודשים לח"כ עמיר פרץ שיפעל לביטול ההליך.

פגיעה ישירה
בית המשפט ברחוב סוקולוב בנהריה משרת 300 אלף תושבים בגליל המערבי בעניינים אזרחיים. הוא נוסד ב~1949, וכיום הוא שלוחה של בית המשפט בקריות. הוא נחשב לאחד מסמליה של העיר. במשך 14 שנים כיהן כנשיא בית המשפט השופט אלעזר שחורי שפרש לגמלאות לפני כשנה. מחליפתו בתפקיד היא השופטת אידית רז-וינברגר.

יו"ר לשכת עורכי הדין במחוז חיפה והצפון עו"ד יוסי חכם כתב לשרה המשפטים ציפי לבני, כי באזור הצפון יש 300 עורכי דין ויותר מ~100 משרדי עורכי דין, ולהבדיל מבית המשפט בעכו, שקורס תחת הנטל ומטפל גם בהליכים פליליים, בנהריה מטפלים רק בהליכים אזרחיים.

עו"ד חכם כתב לשרה: "מבחינה כלכלית רחוקים הנתונים שפורטו בדברי ההסבר מלהיות מדויקים. בית המשפט בנהריה (באמצעות הנהלת בתי המשפט) נהנה משכירות, שחוק הגנת הדייר חל עליה, ומשכך עלויות שכירותו לאורך השנים הן זניחות ביותר. בנוסף, אין כל הגיון לוותר על זכות עתידית כלכלית. האם הנהלת בתי המשפט פשוט תחזיר את הזכות בגין שכירת המבנה (שחוק הגנת הדייר חל עליה) לבעליו?

"היות שהצוות המשפטי, השופטת, העוזר המשפטי כמו גם המזכירות המועסקים כיום בבית משפט השלום בנהריה, ימשיכו להיות מועסקים תחת הנהלת בתי המשפט וייאלצו להיקלט בבית משפט אחר, הרי שאין בסגירת בית המשפט בנהריה חיסכון משמעותי בתשלום משכורות וניכר כי סגירתו עתידה לחסוך לכאורה תשלומים אך בגין שכר מאבטח אחד.

בית משפט השלום בנהריה
בית משפט השלום בנהריה (צילום: אושרי כהן)

"יחד עם זאת, ההצעה מדברת על ההערכה של 10 מיליון שקלים, ללא כל הסבר ו/או פירוט כיצד הגיעו לסכום הנ"ל. אין כל ספק שבית המשפט בנהריה מהווה את החלק הזניח מתוך 10 מיליון שקלים", כותב חכם לשרה לבני, ומוסיף: "זוהי למעשה פגיעה עצומה בפריפריה. כאן זה לא תל אביב, זה מוסד של המדינה שמשרת תושבים קשי יום, שיצטרכו לכתת רגליהם לבית המשפט בקריות. האם יעלה על הדעת לבקש מתושבת אחד מיישובי קו העימות, שצריכה בדחיפות צו הגנה לפי חוק למניעת הטרדה מאיימת, לכתת רגליה בנסיעה לעכו או קריות? כפועל יוצא ייווצר מצב בלתי נסבל… מצב שעלול להרתיע את חלקם ולמנוע מהם מלהגיע לבית המשפט ולממש את זכויותיהם כאזרחי המדינה. משמעותו של הקיצוץ היא פגיעה ישירה נוספת בפריפריה ובאוכלוסייה המתגוררת בה. אין לראות בפעילותו של בית המשפט בנהריה פעילות זניחה מבחינת היקף האוכלוסייה הנזקקת לשירותיו ומספר התיקים המתנהלים בו".

עו"ד חכם קוראים לשרה לבני לפעול ההיפך ולהנגיש את השירותים המשפטיים לפריפריה. "האם יעלה על הדעת לסגור תחנות רכבת? האם יעלה על הדעת לסגור בתי חולים? יש לעשות הכל כדי לחזק את מעמדה של נהריה כעיר מרכזית".

הכתבה המורחבת תפורסם ביום שישי בעיתון צפון -1

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות