fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מתוצרת הגליל המערבי

יוסי יודפת מייצר יין ביקב עבייה הנמצא בקיבוץ יחיעם. מאחורי היינות עומדת אידיאולוגיה של חקלאות ידידותית, מינימום התערבות ויצרנות מקומית. ראיון חגיגי
נותן ליין להיווצר עם מינימום התערבות. יוסי יודפת (צילום: אנטולי מיכאלו)
נותן ליין להיווצר עם מינימום התערבות. יוסי יודפת (צילום: אנטולי מיכאלו)

יוסי יודפת, בן 39, נשוי פלוס 2 גדל בקיבוץ רביבים שבנגב. מתחילת שנות ה- 2000 הוא חי בכליל ומלפני שנתיים עבר לגור בקיבוץ כברי. הוא הבעלים, המקימים והיוצרים של יקב עבייה השוכן בקיבוץ יחיעם. עבייה על שם רכס ההרים היורד מינוח לכליל.

הרעיון בלפתוח יקב בא ליודפת כי רצה בעיקר ליצור ולייצר. "רציתי להיות יותר בצד היצרני של המשוואה ולא בצד הצרכני", הוא מספר. "החיים הובילו אותי לעשות יין וכשהתחלתי ללמוד את הנושא הוא עניין אותי מאוד ולכן נשארתי בו". בנוסף לייצור היין, הואעובד בשאר הזמן כפקח מזיקים בכרמי יין ובפרויקטים של שימור קרקע. בין היתר הוא משקם את כרם קריניאן הוותיק בשוני.

– למה יין?

"היין הוא דרך חיים מצד אחד ומצד שני הבנתי שזה כלי חזק שיכול לעזור לי לקדם רעיונות שכל החיים האמנתי בהם כמו שימור קרקע וחקלאות ידידותית לסביבה שהיא חקלאות אקולוגית ואורגנית מאידיאולוגיה. אני לא מאמין בהוספת כימיקלים, חומרי הדברה והורמונים, לא מבחינת איכות ולא מבחינת בריאות. קוטלי עשביה ומונעי נביטה זה פשע נגד הפלנטה. אני רוצה איכות וענבים בריאים ואני רוצה שהיין יהיה כמה שיותר טבעי. הכרם אולי יניב פחות אבל הרעיון הוא לתת לכרם להיות.

"בכרם בשוני אנחנו מפתחים מעין מודל של חקלאות ידידותית ואם אוכל לתת דוגמה ולהראות לאנשים שאפשר אז זה יפתח את הדלת והרעיונות יוכלו להתפשט הלאה".

היקב של יודפת הוא פלטפורמה נהדרת לקדם יצרנות מקומית. זה מקום אינטימי, נעים ושקט. את כולו, מהדלת ועד חדר המקררים בנה במו ידיו, יש פינת ישיבה בחוץ הצופה לנוף של הגליל המערבי, מוזיקה איכותית ברקע, מפגשים מעניינים, לא לחוצים בזמן ויין מצוין. "יין זה תרבות. יש לזה וייב רגוע יותר, של הקשבה, של שיחות, של מפגשים", אומר יודפת.

הוא מייצר בין 5000 ל-6500 בקבוקים בשנה. יש לו יינות אדומים, לבנים ויין רוזה משובח אותו הוא מתכנן לשווק בערב חג שבועות (מחר). היינות של היקב עברו כמה תהליכים ושינויים, כמו גם יודפת עצמו, והיום יודפת מייצר אותם עם מינימום התערבות.

– ספר קצת על היינות.

"הדברים הכי חשובים ביין נעשים בכרם – צריך להגיע ליקב עם חומר גלם כמה שיותר איכותי. ביקב אני מנסה כמה שפחות להתערב ולשלוט על הדברים. אני מקבל החלטות ורק מלווה את היין. היין מיוצר בתסיסות ספונטניות ואז אני מקבל את מה שיוצא. קשה להעמיד יינות בתוך מודלים. לכל יין יש את הדרך שלו להיווצר. היינות ביקב רחבים, מורכבים, עשירים ויש בהם סוד של הטבע – הם מה שהטבע יצר וכך נשארת בהם המהות".

הסיפור המלא יפורסם מחר ב:"צפון 1".

נותן ליין להיווצר עם מינימום התערבות. יוסי יודפת (צילום: אנטולי מיכאלו)
נותן ליין להיווצר עם מינימום התערבות. יוסי יודפת (צילום: אנטולי מיכאלו)

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות