fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"כנפיים של קרמבו זה בית"

שי סולבי, בן 19 מכרמיאל, הסובל משיתוק מוחין, גנב את ההצגה בכנס ארצי של עמותת כנפיים של קרמבו שנערך באיקאה קרית אתא
כנפיים של קרמבו. שי סולבי (צילום: עמית בן אהרון)
כנפיים של קרמבו. שי סולבי (צילום: עמית בן אהרון)

תנועת הנוער כנפיים של קרמבו היא התנועה היחידה בארץ ובעולם המשלבת צעירים עם ובלי צרכים מיוחדים. לתנועה 40 סניפים ברחבי הארץ ומונה כ-4000 פעילים, חונכים וחניכים. בתחילת השנה החלה איקאה לאמץ את התנועה ולפעול למען הקמת סניפים חדשים. לאחרונה התקיים באיקאה קרית אתא אירוע משותף לעובדי איקאה והחונכים והחניכים.

באירוע נערך טקס השקה שבמהלכו פעילי התנועה לימדו את עובדי איקאה לסמן בשפת הסימנים את השיר אני ואתה של אריק איינשטיין, ולאחר מכן כולם שרו יחד שירי מורל שמחים. שי סולבי, חניך בן 19 עם שיתוק מוחין מכרמיאל הגיע לאירוע עם חונכיו, דניאל ועדי ועם חבריו, פעילי הסניף. כשהחל הטקס הוא ביקש לנאום מול כולם ולספר על החוויה שלו בתנועה כחניך.

כנפיים של קרמבו. שי סולבי (צילום: עמית בן אהרון)
כנפיים של קרמבו. שי סולבי (צילום: עמית בן אהרון)

בעודו מתקשה להוציא את המילים מהפה, הבחינו היושבים בקהל במחזה נדיר ומרגש. עדי דנינו, החונכת שלו, סימנה בשקט, בשפתיה, את המילים ששי ניסה להוציא מהפה בכל כך הרבה קושי. כאילו ניסתה להקל עליו את המאמץ ולומר לו "זה בסדר שי, קח את הזמן, אני איתך יקר שלי". החונך של שי, דניאל סלמה: "אנחנו מקשיבים לכל מילה שיוצאת לו מהפה. זה קורה עם הזמן. אנחנו מכירים אחד את השני מספיק טוב כדי להבין מה הוא רוצה להגיד. זה קורה גם עם אנשים שאין להם קושי בדיבור. זו פשוט חברות".

שי המשיך לדבר והודה לאיקאה, לכנפיים של קרמבו, לחונכים שלו ולכל הנוכחים באירוע. "כנפיים של קרמבו זה בית" היה המשפט האחרון שאמר, שסיכם את הכל ולא הותיר צורך במילים נוספות.

סולבי אומץ בגיל שנה וחצי על ידי שירלי ונפתלי, עולים חדשים מאנגליה. שירלי: "עלינו לארץ בשנת 1983 כי רצינו חיים טובים יותר למשפחה שלנו. כשהתחלנו את תהליך הקליטה בארץ, קראנו כתבה בעיתון. הכתבה הייתה על שי. באותה התקופה הילד הכי קטן שלנו בדיוק התגייס לצבא, ולא היה לנו ילד קטן בבית, אז החלטנו לתת צ'אנס לחיים של מישהו אחר. "שי ילד עם רצון לא נורמלי. לא רק שהוא מצליח לדבר, הוא גם החליט שהוא לא רוצה לשבת בכיסא גלגלים יותר ושהוא עובר להליכון.

לפני שנתיים הוא החליט שהוא מוותר גם על ההליכון והתחיל ללכת באמצעות קביים. אחרי תקופה קצרה החליט שהוא הולך בכוחות עצמו. היום הוא משתמש בהן רק בבית הספר. הוא מנגן בסקסופון, לומד שירה, הולך לחוג קרטה וקפוארה". שירלי שמעה על "כנפיים של קרמבו" ומיד שלחה לשם את שי. "כבר שהוא חזר מהפעולה הראשונה, הוא היה ממש מרוצה ושמח. הוא עבר שינוי ותהליך בשנה הזו שהוא נמצא שם. הוא נהיה הרבה יותר חברותי. כשהוא רואה ילדים מהחינוך הרגיל והוא רוצה לדבר איתם הוא ניגש ומדבר איתם. הוא הפך עצמאי הרבה יותר".

בתחילת שנת הפעילות הנוכחית של התנועה, נערך מפגש היכרות בין שי לבין החונכים החדשים שלו, עדי ודניאל בני ה-15. עדי מספרת כי בהתחלה היא קצת חששה. "שמעתי עליו המון סיפורים וכבר חיכיתי לפגוש אותו. בהתחלה היה לי קצת קשה להבין את שי, אבל לאט לאט התחברנו ונקשרנו יותר ויותר. היום אנחנו כבר יודעים מה הוא רוצה להגיד עוד לפני שהוא אומר את זה. אנחנו יכולים לשבת שעות  ולדבר על החוויות שלו מהשבוע ובנות שהוא דלוק עליהן". דניאל מוסיף "הוא נורא אנרגטי ורואים את ההתלהבות שלו בשפת הגוף ובקול שלו. הוא בן אדם נהדר".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות