fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כי אין בעולם כמו חלב של אמא

כמה זמן על הגור לינוק את חלב אמו? מה חשיבותו של החלב המופק בשעות הראשונות של ההמלטה? ולמה חלב פרה לא מומלץ לכלבים?
גם להם חלב אם הכי טוב. אמא כלבה והגורים (אילוסטרציה: פנתרמדיה)
גם להם חלב אם הכי טוב. אמא כלבה והגורים (אילוסטרציה: פנתרמדיה)

חג השבועות בפתח ובמהלכו אנו נוהגים לאכול מוצרי חלב. על העובדה שחלב אם הוא הטוב ביותר עבור כל צאצא, אין עוררין, אבל האם כשמסתיימת תקופת ההנקה כדאי להאכיל את הכלבים או החתולים במוצרי חלב? מיד לאחר לידתם, רצוי להשאיר את הגורים ליד אמם ככל האפשר, על מנת שיינקו חלב אם.

החלב הראשון המופק כשעתיים עד שלוש שעות מזמן ההמלטה הוא החשוב ביותר משום שכ- 90 אחוז מהנוגדנים האימהיים מועברים אל הגור באמצעותו. בשמונה שעות שלאחר ההמלטה סופג הגור את מקסימום הנוגדנים במערכת העיכול. על מנת לוודא שהגור יונק את הקולסטרום (זהו החלב המופק סמוך ללידה ועשיר יותר בנוגדנים ובחומרים תזונתיים הנחוצים לוולד בימיו הראשונים), ניתן להזריק לו סרום מדם אמו או מדם חיית מחמד בריאה ומחוסנת אחרת בבית. יש לשקול לחסן מוקדם מהרגיל גורים שלא ינקו את הקולסטרום.

גם להם חלב אם הכי טוב. אמא כלבה והגורים (אילוסטרציה: פנתרמדיה)
גם להם חלב אם הכי טוב. אמא כלבה והגורים (אילוסטרציה: פנתרמדיה)

בשלושת השבועות הראשונים לחייהם, ניזונים הגורים מחלב אם. חלב זה מכיל חיסון סביל וחומרי מזון ומהווה המקור העיקרי לנוזלים עבור הגור (המים מהווים 85 אחוז מהחלב). החלב חשוב לשמירה על מאזן נוזלים תקין בגוף ומספק חומרים ביו- אקטיביים כמו אנזימים, הורמונים ופקטורי גדילה. לגורים שלא נמצאים ליד אמם ואין אם מיניקה חלופית, יש לתת תחליף חלב המיועד לגורים. יש לזכור כי חלב זה אינו מכיל את המרכיבים החיים בחלב אם. תחליף חלב של בני אדם אינו אופציה ראשונה, כי אינו מותאם לגורים.

מבחינת מינון יש להאכיל את הגורים בכל פעם שהם דורשים זאת, מפני שקיבולת הקיבה שלהם קטנה. במקביל יש לדאוג לחימומו של הגור על ידי בקבוקים חמים ורצוי לבצע עיסויים קלים בבטנם על מנת לסייע לעיכול. לאחר תום ההנקה יש להעביר את הגורים למזון יבש לגורים שלב ראשון, המכיל בשר וחלב עד שהמעיים מתחילים להתרגל לאוכל היבש. בהמשך יש להתאים את המזון לגילו של הכלב, כאשר בכל שלב פוחתת כמות החלב במזון. אף שהכלבים והחתולים עשויים להימשך למאכלי חלב המופק מבקר, לא מומלץ לשלב זאת בתזונה שלהם. חלבון חלב הפרה עלול לגרום לאלרגיות וגם לגוף אין כבר האנזימים לעיכול סוכר וחלבון החלב.

אז אל תרגישו אשמה, אם לא תיענו לבקשות הכלב לטעום ממאכלי חג שבועות, שהרי מנעתם ממנו אוכל שאינו בריא לו.

חג שמח.

ד"ר פביאן בן זקן, וטרינר טל': 2851972- 052

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות